Dostupni linkovi

Vanredna vijest

Novinarka kažnjena, koncesija i dalje tajna


Novinarka Radio-televizije Vojvodine Žana Bulajić više ne dobija novinarske zadatke

„Na Radio-televiziji Vojvodine (RTV) se nastavlja šikaniranje profesionalnih novinara“, saopšteno je iz Nezavisnog društva novinara Vojvodine (NDNV), nakon što je novinarki pokrajinskog javnog servisa Žani Bulajić zbog izveštavanja o netransparentnosti ugovora o koncesiji Aerodroma „Nikola Tesla“, promenjen status.

Ona više ne dobija novinarske zadatke i to bez ikakvog obrazloženja rukovodilaca i urednika, navode iz te esnafske organizacije.

Bulajić: Neću više raditi na RTV-u jer ne želim da budem angažovana u takvim uslovima
Bulajić: Neću više raditi na RTV-u jer ne želim da budem angažovana u takvim uslovima

Žana Bulajić kaže za Radio Slobodna Evropa (RSE) da joj je posredno saopšteno da su urednici dali uputstvo saradnicima u Informativnom programu da je više ne angažuju.

„Ja sam za ceo problem saznala slučajno, tako što sam razgovarala sa urednikom večernjih vesti koji je rekao da u sledećem dnevniku ne kažem da ugovor nije javan jer zbog te moje rečenice u kući nastao problem, i to je sve što ja znam. Njemu je bilo izuzetno neprijatno jer je shvatio da mene niko zvanično nije kontaktirao zbog te rečenice, a nakon toga, desetak dana kasnije, slučajno saznajem da je urednik informativnog programa u prolazu rekao da ne želi da ja više radim za RTV“, navodi Bulajić.

Dodala je i da neće više raditi na RTV-u, jer ne želi u takvim uslovima da bude angažovana na javnom servisu.

Ovo je samo nastavak urušavanja pokrajinskog javnog servisa u vidu cenzure i pritisaka, kaže programski urednik Nezavisnog društva novinara Vojvodine Dinko Gruhonjić.

„Još jedan primer i očekivana stvar nakon političkih čistki iz 2016. godine kada su na uredničke funkcije, uključujući i funkciju glavnog urednika, dovedeni ljudi koji o novinarstvu pojma nemaju. Reč je o vrlo efikasnom metodu cenzure kada na mesto odlučivanja postavite nekompetentne osobe, koje se ne razumeju u posao koji rade. Nažalost možemo očekivati da će se progon svih profesionalnih novinara nastaviti“, kaže Gruhonjić.

Osim toga da Bulajić ne dobija više novinarske zadatke, njen radni status je sve vreme pod znakom pitanja, jer RTV deo novinara zapošljava preko agencije, što je još jedan mehanizam za pritisak na novinare, navodi poverenik sindikata „Nezavisnost“ u RTV-u Darko Šper.

„Ovo je najefikasniji način da poslodavac upodobi novinare da izveštavaju tako kako to njima odgovara, jer ako imate angažman preko agencije to u bilo kom trenutku može da bude ukinut. Na taj način vršite pritisak na svaku programsku celinu da rade tako kako to urednici diriguju. Očigledno se njeno izveštavanje nekom nije svidelo, na javnom servisu ne sme da se pojavi ništa što na bilo koji način može da ugrozi položaj aktuelne vlasti u Srbiji“, kaže on.

Nezavisno društvo novinara Vojvodine je upozorilo rukovodstvo Radio-televizije Vojvodine da je zakonska obaveza pokrajinskog javnog servisa da u svom programu zastupa interese javnosti i da je cenzura svojstvena „propagandističkim medijima totalitarnih režima“, te da njene posledice bivaju „fatalne po građane“.

Pokušali smo da dobijemo odgovore i od Radio-televizije Vojvodine na to kako oni komentarišu navode novinarke kao i esnafskog udruženja. Hteli smo da čujemo i to zbog čega novinarka Bulajić ne dobija više zadatke za snimanje informativnih priloga, međutim, odgovor iz te kuće nismo dobili.

Ovo nije prvi put da se RTV optužuje za cenzuru i pritiske na novinare.

Podsećamo, čelni ljudi RTV promenjeni su posle pokrajinskih izbora u 2016. godini na kojima su vlasti u Vojvodini preuzeli naprednjaci, partija srpskog predsednika Aleksandra Vučića, i njihovi politički saveznici.

Tada je smenjen programski direktor Slobodan Arežina uz obrazloženje da je pala gledanost programa, a novo, tada privremeno rukovodstvo smenilo je četrnaest urednika Informativnog programa iurednika više emisija, nakon čega su se novinari pobunili i javnosti uputili protestna pisma.

Novinari su se udružili u Pokret „Podrži RTV“, koji je organizovao proteste ispred zgrada javnog servisa, na kojima su zatražene ostavke funkcionera RTV kao i javne debate o pokrajinskom javnom servisu. Organizovali su i blokade ulica i protestne šetnje, kojima se pridružilo više hiljada građana.

Na tadašnje promene u RTV reagovala je i Evropska komisija koja je saopštila da „RTV ima odgovornost da osigura ispunjavanje najviših standarda u očuvanju javnog interesa, da garantuje kvalitet i raznovrsnost svog programskog sadržaja i da osigura nepristrasnost svoje uređivačke politike, po principu nezavisnosti“.

Podrži RTV u Novom Sadu: Ostavke nisu dovoljne
molimo pričekajte

No media source currently available

0:00 0:01:30 0:00

U međuvremenu Slobodan Arežina je odlukom Apelacionog suda vraćen na funkciju programskog direktora ali je krajem prošle godine podneo je ostavku na to mesto, zato što mu je onemogućeno da utiče na program i da zaštiti novinare.

  • 16x9 Image

    Norbert Šinković

    Diplomirao je na Odseku za medijske studije Filozofskog fakulteta u Novom Sadu. Radijskim novinarstvom počinje da se bavi još u srednjoj školi. Od 2011. dopisnik RSE.

Facebook Forum

XS
SM
MD
LG