Dostupni linkovi

Vanredna vijest

Srbija i Crna Gora: Medijske, uz političke i verske tenzije


Usvajanje Zakon o vjeroispovjesti u Crnoj Gori povod je protestima i u Srbiji. Jedan je održan i u noći dočeka Nove godine po julijanskom kalendaru (13. januar) ispred Hrama Svetog Save u Beogradu

Regulatorno telo za elektronske medije (REM) Srbije do ovog trenutka se nije oglasilo povodom zahteva Agencije za elektronske medije (AEM) Crne Gore, koja je tražila utvrđivanje odgovornosti nekoliko TV stanica iz Srbije, zbog korišćenja "govora mržnje" i "podsticanje na nasilje i diskriminaciju" prilikom izveštavanja o dešavanjima u Crnoj Gori.

Misli se na događaje nakon usvajanja i stupanja na snagu Zakona o slobodi veroispovesti, što je bilo povod za početak protesta u Crnoj Gori, ali i Srbiji, te Bh. entitetu Republici Srpskoj. Proteste predvodi Srpska pravoslavna crkva (SPC) gde su uverni da odredbe zakona omogućavaju državi Crnoj Gori da oduzme imovinu verskim zajednicama.

Posledično došlo je i do zaoštravanja odnosa između Srbije i Crne Gore.

Državni sekretar Ministarstva za kulturu i medije Srbije Aleksandar Gajović za Radio Slobodna Evropa(RSE) kaže kako očekuje da REM o tom zahtevu zauzme stav, "koliko na prvoj narednoj sednici", dodavši da ga zanima da čuje njihove zaključke.

"REM je isključivo taj koji će nezavisno od Ministarstva kulture i informisanja doneti odluku da li postoji ili ne bilo šta što nije u skladu sa Zakonom o elektronskim medijima. Ako postoji povreda, onda tu nema mnogo diskusije ili dileme. Za mene, ne", rekao je Gajović za RSE.

Aleksandar Gajović, državni sekretar u Ministarstvu kulture i informisanja Srbije
Aleksandar Gajović, državni sekretar u Ministarstvu kulture i informisanja Srbije

Zbog čega se žalila crnogorska Agencija?

Crnogorska Agencija je, kako je za RSE potvrdio predstavnik tog regulatornog tela Ranko Vujović, od REM-a Srbije zatražila da utvrdi odgovornosti TV Happy, TV Pink M i prvog programa Radio-televizije Srbije (RTS1) zbog, kako su naveli u zahtevu, korišćenja "pogrdnog, uvredljivog ili uznemiravajućeg izražavanja koje podstiče intenzivne negativne emocije, iskazivanje neprijateljstva ili želju za diskriminacijom, kao i omalovažavanje ili obezvređivanje pripadnika crnogorske nacionalnosti, negiranjem njihovog nacionalnog identiteta i posebnosti".

Konkretno, u pitanju je pet emisija emitovanih na tri navedene televizije.

"Primjera radi, dvije "Ćirilice" (emsije TV Happy, dod. aut.). U jednoj, koja je emitovana 30. decembra, pozivaju se građani Srbije da presretnu ambasadora Crne Gore u Srbiji, da ga zaustavljaju na ulicama i da mu saopštavaju da je on predstavnik fašističkog režima u Srbiji, što je direktan atak na ambasadora Crne Gore u Srbiji", rekao je Vujović.

Primer koji je naveo, odnosi se na gostovanje istoričara iz Srbije Čedmira Antića koji je, oštro kritikujući crnogorsku vlast zbog usvajanja Zakona o slobodi veroispovesti, u jednom trenutku pokazao fotografiju ambasadora Crne Gore u Beogradu Tarzana Miloševića i rekao ono na šta je crnogorska Agencija ukazala.

Drugi primer koji je izneo u razgovoru za RSE, odnosi se na Javni servis Srbije i izjavu Miše Đurkovića, naučnog savetnika i direktora Instituta za evropske studije, datoj u emisiji "Četvrtkom u 9", emitovanoj 9. januara.

"U toj emisiji na RTS-u pozvano je da se pošalje vojska na granicu. Mislim da su to sve izjave koje podstiču na nasilje i koje nisu dozvoljene upravo Direktivom o AVM EU", rekao je Vujović.

Crna Gora upozorava na mogućnost ukidanja programa pojedinih TV stanica

Predstavnik crnogorske Agencije istovremeno ističe da od kraja decembra beleže, kako navodi, pojačanu negativnu kampanju prema Crnoj Gori i da je primera mnogo, ali da su odabrali delove pet emisija – dve na TV Happy, dve na TV Pink i jednu na RTS-u.

"REM-u smo poslali transkripte spornih delova tih emisija i diskove sa snimcima", dodaje Vujović.

Uz zahtev upućen REM-u, u saopštenju Saveta AEM ističe se i upozorenje da bi moguća sankcija moglo biti i ukidanje emitovanja programa navedenih televizija na teritoriji Crne Gore.

Najavu mogućeg isključenja programa na televizijama u Crnoj Gori, predstavnik Ministarstva za kulturu i medije Srbije Aleksandar Gajović ocenjuje kao represivnu meru.

'Crnogorska Agencija je reagovala jer regulator iz Srbije nije'

Profesor na beogradskom Fakultetu političkih nauka Rade Veljanovski, kaže da ga zahtev koji je stigao iz Crne Gore nije iznenadio jer je crnogorska Agencija reagovala, pošto je regulator iz Srbije ćutao na, kako je naveo, "gruba kršenja i međunarodnih standarda i domaćih zakona od strane pojedinih medija".

"U tome kako naši elektronski mediji, nekoliko televizija izveštavaju o Crnoj Gori, pogotovu u poslednje vreme od kako je aktuelno oko Srpske pravoslavne crkve, tu ima uvredljivih tonova, tu ima tonova koji su dosta neprijateljske sadržine i koji na neki način potpiruju tu atmosferu sukoba. To nikako ne bi smelo da se dešava", istakao je Veljanovski.

Veljanovski: U medijima ima uvredljivih tonova, sa dosta neprijateljske sadržine
Veljanovski: U medijima ima uvredljivih tonova, sa dosta neprijateljske sadržine

U prilog ovoj izjavi ide prelistavanje štampanih medija, pre svega tabloida, koji su poslednjih nedelja donosili naslove poput "Đukanović provocira rat" (Informer, 03.01.2020.), "Tači šalje Milu ROSU da tuku Srbe na Badnji dan" (Alo, 06.01.2020.), "Počeo prljavi plan: Đukanović i Amfilohije cepaju SPC i otimaju svetinje" (Srpski telegraf 16.01. 2020.), ali i tradicionalnih listova koji su objavljivali tekstove o, na primer, "specijalnom ratu zapada protiv srpske crkve i vernika".

Tabloidi su istovremeno, etiketom "domaćih izdajnika" i "mrzitelja Srbije" označavali intelektualce i političare sa prostora bivše Jugoslavije koji su potpisali apel protiv mešanja zvaničnog Beograda u crnogorske prilike.

Facebook Forum

XS
SM
MD
LG