Dostupni linkovi

Vanredna vijest

Odbrana RTCG od političke ruke


Protest: Nezavisni javni servis i tačka
molimo pričekajte

No media source currently available

0:00 0:01:14 0:00

Protest: Nezavisni javni servis i tačka

Samo nekoliko proceduralnih koraka je ostalo da vladajuća elita u Crnoj Gori, po mišljenju nevladinog sektora, ponovo preuzme političku kontrolu nad javnim servisom Radio-televizijom Crne Gore (RTCG). Smatraju da, odluka Skupštine Crne Gore da dugogodišnji funkcioner vladajuće Demokratske partije socijalista bude novi član Savjeta RTCG, predstavlja akt uspostavljanja političkog uticaja. Proceduru uspostavljanja političke kontrole nad Javnim medijskim servisom nisu spriječila brojna upozorenja međunarodne i domaće javnosti.

Pet najuticajnih nevladinih organizacija u Crnoj Gori ispred zgrade crnogorskog parlamenta održali su protest uoči sjednice Administrativnog odbora, na kome su poslanici vladajuće koalicije odlučili o razrješenju Gorana Djurovića na mjestu člana Savjeta Radio televizije Crne Gore. Administrativni odbor Skupštine tereti Đurovića da je bio u konfliktu interesa, jer je bio direktor poljoprivrednog preduzeća za proizvodnju salate.

Pod motom "Nezavisni Javni servis i tačka", okupljeni su poručili da bi smjena Djurovića značila konačan udarac Javnom servisu i njegov povratak pod kontrolu vladajuće DPS, što bi moglo da zakoči proces evropskih integracija Crne Gore.

Simboličnim gestom skidanja lanaca sa makete televizora, koja je reprezentovala Javni medijski servis, pet najuticajnih nevladinih organizacija u Crnoj Gori: Mreža za afirmaciju nevladinog sektora, Centar za građansko obrazovanje, Centar za istraživanje i monitoring, Centar za razvoj nevladinih organizacija, Institut Alternativa, kao i Centar za istraživačko novinarstvo, na platou ispred crnogorskog parlamenta počeli su protestni performans, kome su osim lidera tih organizacija prisustvovali i predstavnici pojedinih opozicionih partija, medija i gradjani. Organizatori skupa još jednom su upozorili na političke pritiske koji, kako tvrde, stižu iz kuhinje vladajuće Demokratske partije socijalista a koji mogu da ugroze nezavisnost Televizije Crne Gore. Kao glavnog egzekutora značili su šefa administrativnog odbora Parlamenta Ljuidja Ljuba Škrelju, pored čijeg lika na kartonu su postavili kofu sa metlama. Okupljenima se najprije obratio Radoš Mušović ispred organizatora protesta.

Simbolični lanci oko javnog servisa
Simbolični lanci oko javnog servisa

“Danas šaljemo poruku da se lanci sa RTCG skidaju i nećemo zaustaviti taj proces. Mi poručujemo poslanicima i poslanicama da danas znaju da smo ovdje i da nećemo biti utišani. Da pamtimo kakav je bio RTCG prije, da pamtimo mrak u kome smo bili i daj mrak se opet neće vratiti. Zbog Crne Gore kojoj pripada evropska budućnost.“

Upravo na opasnost da zbog dešavanja u javnom medijskom servisu, Crna Gora može biti zaustavljena u procesu evropskih integracija, ukazao je Stevo Muk, izvršni direktor Instituta Alternativa.

“Mi hoćemo da upozorimo da sve ono što čujemo iz diplomatskih krugova i ono što je zvanično i pisano došlo na adresu Vlade Crne Gore, ukazuje na to da ovakvim odnosom prema nezavisnosti Radio televizije Crne Gore, DPS i ova vlada rizikuju zaustavljanje procesa evropskih integracija, suspendovanje pregovoranja i uvođenje klauzulu balansa. Smatramo da bi to bilo najgore što bi moglo da se desi za Crnu Goru u ovom trenutku.“

Direktorka Centra za razvoj nevladinih organizacija Ana Novaković osvrnula se na današnji sjednicu administrativnog odbora koji odlučuje o razrješenju Gorana Đurovića kao člana Savjeta RTCG.

“Kao što znate Administrativni odbor nema nadležnost da postupa u ovom slučaju, i još jednom pokazuje da je samo sredstvo u rukama Demokratske partije socijalista, koja se na ovakav način konkretno sučeljava sa neistomišljenicima, slobodnomislećim aktivistima nevladinog sektora.“

Podsjetimo, pet najuticajnih nevladinih organizacija u Crnoj Gori, u dva navrata obratili su se pismom na međunarodne adrese upozoravajući kako vladajuća DPS, preko skupštinskog Administrativnog odbora i Agencija za sprječavanje korupcije, koordinisanim akcijama nastavlja nezakonito smjenivanje članova Savjeta RTCG, koji su bili predstavnici civilnog sektora a koji su se zalagali za objektivan i nepristrasan Javni servis, oslobodjen partijskih uticaja. Ukoliko protest i apeli civilnog sektora ne zaustave taj proces, Stevo Muk najavljuje nove proteste i akcije nevladinog sektora.

“Mi vjerujemo da postoji dovoljno snage u građanskom društvu da se ovome pruži otpor. Ako ovo ne bude zaustavljeno, mi ćemo, naravno, razmišljati o novim okupljanima i o novim akcijama.“

Procedura razrješenja članova Savjeta Radio Televizije Crne Gore u Skupštini Crne Gore, traje već nekoliko mjeseci. A na skupštinskoj sjednici održanoj u utorak za člana istog Savjeta Javnog medijskog servisa, skupštinska većina je izabrala dugogodišnjeg funkcionera Demokratske partije socijalista Sloba Pajovića koga je predložila Unija poslodavaca. Pajović je početkom decembra podnio ostavku na partijske funkcije i odborničko mjesto u Opštini Bar, kako bi mogao biti kandidat za člana Savjeta RTCG. Koliko je brzo odrađena procedura predlaganja i njegovog izbora, govori činjenica da administratori web stranice vladajuće Demokratske partije socijalista nisu stigli da izbriišu ime Sloba Pajovića sa spiska članova opštinskog odbora i odborničke liste.

U Skupštini Crne Gore je otvorena rasprava o tome da li DPS, ovakvim izborom preuzima direktnu političku kontrolu nad Javnom servisom. Marta Šćepanović poslanica DPS-a je saopštila da nije bilo nikakvih prepreka za izbor Pajovića za člana Savjeta Javnog servisa:

„Obavljao je funkciju izvršnog direktora Luke Bar, a zatim funkciju izvršnog direktora Crnogorske plovidbe. Administrativni odbor je jednoglasno odlučio da imenuje Sloba Pajovića za člana Savjeta RTCG, a na predlog Unije poslodavaca“.

Međutim poslanik Demokratskog fronta Predrag Bulatović je dopunio biografiju Pajovića sa činjenicom o njegovom doskorašnjem političkom angažmanu u vladajućoj stranci:

„I bio je poslanik DPS i glasa mu nismo čuli ovdje, što će reći da je dobro slušao matičnu partiju. I sada imamo predlog, par ekselans kadar DPS-a.

Podsjetimo, dio dosadašnjih članova Savjeta Javnog medijskog servisa je na osnovu anonimnih prijava Agenciji za sprječavanje korupcije procesuiran u Skupštini Crne Gore, pod optužbom da su prekršili zakon o konfliktu interesa. Po tom osnovu član Savjeta Ivan Mitrović je podnio ostavku, a drugi reditelj Nikola Vukčević predstavnik Univerziteta razriješen odlukom skupštinske većine. Skupštinska većina će vrlo brzo odlučivati i o razriješenju člana Savjeta Gorana Đurovića koji je dugogodišnji aktivista NVO, nakon čega će ista skupštinska većina izabrati nove članove.

Najuticajnije nevladine organizacije i opozicione partije mjesecima upozoravaju da razriješenjem dosadašnjih članova Savjeta, vladajuća Demokratska partija socijalista pokušava da uspostavi ponovnu političku kontrolu nad Javnim servisom. A DPS je tvrdio da su članovi Savjeta, protiv kojih je vođen postupak, uhvaćeni u prekršaju.

Na ekspresnu proceduru i uklanjanje sa pozicija članova Savjeta Javnog servisa, nisu ostali nijemi ni u međunarodnim organizacijama. Komesar za proširenje Evropske unije Johanes Han je u pismu premijeru Dušku Markoviću izrazio zabrinutost zbog dešavanja u vezi sa RTCG, navodeći da su problemi u vezi Javnog servisa jedna od ključnih zabrinutosti EU. Djelove pisma je objavio jedan broj medija u Crnoj Gori, a iz Vlade nije demantovano postojanje pisma Hana. Reporteri bez granica su ocjenili da pritisak vladajuće partije DPS na neke članove Savjeta Javnog servisa predstavlja prijetnju po nezavisnost rada RTCG. Evropska komisija je je pitanje Javnog servisa istakla u posljednjem Nezvaničnom radnom dokumentu o trenutnom stanju u poglavljima 23 i 24, navodom da „rukovodstvo RTCG-a i njegovi upravni organi moraju biti zaštićeni od neprimjerenog uticaja i političkog pritiska”.

Ova kao i druga upozorenja međunardnih organizacija i dijela domaće javnosti, nisu uticala da se zaustavi skupštinska procedura promjene sastava Savjeta Javnog servisa.

  • 16x9 Image

    Dimitrije Jovićević

    Od 2000. radi za podgoričko dopisništvo Radija Slobodna Evropa i od tada je povremni prezenter u praškom studiju.

  • 16x9 Image

    Srđan Janković

    Nakon rada u pisanim i elektronskim medijima u Srbiji, Beograd napušta 1999. nakon gašenja ovih medija zbog pritiska tadašnjeg režima i ubistva novinara Slavka Ćuruvije. Na RSE radi od novembra 1999. godine.

Facebook Forum

XS
SM
MD
LG