Dostupni linkovi

Nemačka utvrđuje kako je ruska državna televizija preko Srbije dospela u njen etar


Mediji u Srbiji, ilustracija

Državna institucija Nemačke nadležna za medije (MABB) zatražila je od emitera ruskog državnog programa "RT DE" (poznat pod imenom "Russia Today") objašnjenje i razlog zbog kog, nakon dobijanja dozvole u Srbiji, emituje program za nemačko tržište.

“Pokrenuli smo pravni postupak danas, a zatražili smo izjašnjenje (ruskog državnog, prim. aut.) emitera do kraja godine”, precizira se u odgovoru na upit Radija Slobodna Evropa, prosleđenog u petak, 17. decembra.

Dozvola za emitovanje programa "RT DE" iz Srbije izdata je od strane srpskog Regulatornog tela za elektronske medije (REM) 6. decembra.

Na drugoj strani propisi u Nemačkoj ne dozvoljavaju na svojoj teritoriji emitovanje TV kanalima u stranom državnom vlasništvu, a u takve spada RT kao medij koji finansira Kremlj.

RT DE 'primećen' u nemačkom etru

U odgovoru koji je upućen RSE od strane nadležnog nemačkog organa precizira se da su u toj državi primetili su da je 16. decembra, deset dana po izdavanju dozvole u Srbiji, program „RT DE“ pušten u etar „putem raznih distributivnih kanala“ i da je namenjen nemačkoj publici.

“Za ovaj program nije podnet zahtev niti je izdata dozvola”, navodi se u odgovoru nemačkog MABB.

U odgovoru nemačkog tela za medije takođe piše da je na sajtu RT-a navedeno da su dobili dozvolu za kablovski i satelitski prenos u Srbiji.

“Prema preliminarnoj proceni, to ne predstavlja dovoljan (pravni) osnov da distribuiraju program u Nemačkoj“, piše u odgovoru.

Zašto je Srbija dala dozvolu ruskoj televiziji?

Srbija je odlukom da izda dozvolu omogućila ruskom državnom kanalu da dopre do gledalaca u Nemačkoj. Na taj način taj medij je zaobišao nemačke propise koji zabranjuju emitovanje TV kanalima u stranom državnom vlasništvu, rekla je za RSE Judita Popović, jedna od članica Saveta Regulatornog tela za elektronske medije (REM).

REM je institucija u Srbiji koja odlučuje o pomenutim dozvolama.

Olivera Zekić, predsednica Saveta REM-a, potvrdila je 17. decembra agenciji Fonet da je REM izdao dozvolu na zahtev medija “RT auf Deutsch (RT DE)”.

Ona je u izjavi navela da je dozvola „tehnički neutralna“, što bi značilo da njenim izdavanjem medijska kuća stiče pravo da pruža medijsku uslugu putem kablovske, satelitske i IPTV elektronske komunikacione mreže.

Dok Zekić tvrdi da je dozvola izdata „na osnovu zakona i Evropske konvencije o prekograničnoj televiziji“, Judita Popović smatra da je ovo pitanje nedovoljno dobro uređeno propisima u Srbiji.

Kako je ovo pitanje uređeno u Srbiji?

Članica Saveta REM-a Judita Popović kaže da je ona jedina članica Saveta koja je na sednici 6. decembra glasala protiv toga da se TV kanalu „RT DE“ da dozvola za emitovanje.

Ona kaže da je ruska državna kompanija „TV Novosti“ podnela zahtev za emitovanje pomenutog kanala navodeći da će se program emitovati iz Rusije i na nemačkom jeziku.

„Ovde se radi o tome da je Srbija svedena na tačku prenosa signala za šire područje, preko satelita“, navodi Popović dodajući da program nije namenjen gledaocima u Srbiji, već na nemačkom govornom području.

Kako ona dalje navodi, u svom zahtevu „TV Novosti“ se pozivaju na Evropsku konvenciju o prekograničnim televizijama iz 1989. kojom se omogućava prekogranično emitovanje i reemitovanje usluga televizijskog programa između država.

Srbija je 2010. ratifikovala ovu konvenciju, što omogućava medijima koji imaju dozvolu za emitovanje u Srbiji da se preko satelita emituju i u drugim državama koje su je ratifikovale, što je veliki broj država Evropske unije.

Popović smatra da je mogući razlog što su „TV Novosti“ podnele zahtev za emitovanje u Srbiji taj što Rusija nije ratifikovala spomenutu konvenciju, pa samim tim nije moguće da program iz Rusije bude emitovan u državama EU, kao što je Nemačka, ali je to moguće iz Srbije.

Za Popović odluka Srbije da izda ovakvu dozvolu je skandalozna jer je time omogućeno emitovanje TV kanalu u vlasništvu strane države.

„U Srbiji takvu dozvolu ne može da dobije medij čiji je osnivač Republika Srbija, a mi dozvoljavamo stranom državnom mediju da koristi Srbiju kao tačku prenosa“, navodi ona.

Naime, Zakonom o elektronskim medijima propisano je da se dozvola za emitovanje ne može izdati TV ili radio kanalu „čija su sredstva u celini ili delom u javnoj svojini, odnosno čiji je osnivač Republika Srbija, autonomna pokrajina ili jedinica lokalne samouprave“.

Popović smatra da ovaj član zakona predstavlja zaštitu medijskog prostora od državnog uticaja i da se on, prema analogiji, mogao primeniti i na „RT DE“ jer je takođe reč o državnom mediju, samo druge države.

Ipak, kako navodi, propisi u Srbiji ne predviđaju spomenutu situaciju, pa nije eksplicitno navedeno da je zabranjeno izdati dozvolu mediju u stranom državnom vlasništvu.

Šta kažu iz ruskog RT-a?

“RT DE je dobio dozvolu za emitovanje iz studija u Moskvi putem satelitske veze u Srbiji do publike nemačkog govornog područja u više evropskih zemalja”.

Ovo je deo odgovora Ane Belkine, zamenice glavnog i odgovornog urednika ruskog državnog medija RT, na pitanje RSE zbog čega je ovaj medij od regulatornog tela u Srbiji tražio dozvolu za emitovanje programa na nemačkom jeziku.

Iz kompanije RT za RSE nisu precizirali zašto su dozvolu za emitovanje tražili baš u Srbiji.

„To je optimalno rešenje, u skladu sa svim važećim zakonskim i regulatornim zahtevima u okviru Evropske konvencije o prekograničnoj televiziji, prema kojoj RT DE može da ima pristup publici širom Evrope“, navodi se u daljem odgovoru.

Pokušaji RT-a da se emituje u Nemačkoj

Državni ruski kanal RT je, prema pisanju medija, već pokušavao da obezbedi emitovanje za nemačku publiku.

Prema pisanju nemačkog Dojče Vele (DW) u avgustu, „RT DE“ je program nameravao da emituje iz Luksemburga putem satelita, ali regulatorno telo u Luksemburgu odbilo je da izda dozvolu, a obrazloženje je da nisu ispunjeni tehnički zahtevi.

U odgovoru nemačkog MABB za RSE navodi se da je u ovom slučaju Luksemburg postupio „pozivajući se na nadležnost Savezne Republike Nemačke“.

Kompanija RT objavila je, inače, 16. decembra da se njen kanal na nemačkom jeziku RT DE premijerno emituje.

Ipak, RT-ov jutjub (youtube) kanal na nemačkom jeziku RT auf Sendung (RT uživo), prema pisanju medija, uklonjen je 17. decembra zbog kršenja pravila te platforme za deljenje video-sadržaja.

U septembru su takođe ruski kanali RT-a na nemačkom jeziku izbrisani sa Jutjuba jer, kako su iz ove kompanije naveli, “krše politiku o dezinformacijama o COVID-19”. Rusija je tada saopštila da je ovaj potez “informaciona agresija bez presedana”, te su zapretili blokiranjem Jutjuba.

Sajt RT-a na nemačkom jeziku postoji od 2014. godine.

Tvrdnje o širenju ruskog uticaja

Zvaničnici u Nemačkoj, kako je pisao DW, izrazili su ranije bojazan da Rusija preko ovog kanala pokušava da širi uticaj u Nemačkoj.

RT je, kako se u septembru pisao Asošijeted Pres (AP), godinama isticao polarizujuća pitanja, poput migracija i ograničenja nametnutih zbog pandemije COVID-19.

Sa druge strane, rusko Ministarstvo spoljnih poslova optužilo je u martu nemačku vladu za kršenje medijskih sloboda, odnosno da je primorala banku u Nemačkoj da zatvori račune koji pripadaju kanalu „RT DE“ u pokušaju da uguši „slobodu izražavanja i slobodu štampe“.

Nemačka je tada negirala umešanost u zatvaranje naloga RT i odbacila tvrdnje Moskve.

XS
SM
MD
LG