Dostupni linkovi

Vanredna vijest

Širenje dezinformacija u EU


Zgrada Evropskog parlamenta, Brisel

Evropska jedinica za borbu protiv dezinformacija (EUvsDisinfo) je otkrila briselski portal koji namerno širi informacije koje dolaze iz ruskih medija, pogotovo Russia Today (RT).

Veb stranica EP Today (www.eptoday.com) se zove "Evropski parlament", a zloupotrebila je ime ove institucije Evropske unije (EU) kako bi širila pogrešne informacije koje uglavnom dolaze iz Russia Today, stoji u analizi koji je objavila EUvsDisinfo.

U ovoj analizi se ističe da je "99 posto članaka usmereno na donosioce odluka u EU i dovodi javnost u zabludu o poreklu većine njihovog sadržaja".

Prema konstataciji evropskih eksperata, koji se bave borbom protiv dezinformacija, većina sadržaja koju promoviše ova internet stranica je iz ruskog portala Russia Today.

Eksperti su analizirali i izgled ove veb stranice koja je, prema njima, takođe obmanjujuća jer ima plavu pozadinu u kombinaciji sa 12 zvezdica i time se "može steći utisak da se radi o ozbiljnom portalu".

Takođe, EP Today, prema analizi DisvsInfo-a, koristi naziv "Evropski parlament" na pogrešan način i bez ikakvog zakonskog odobrenja.

Dezinformacijama protiv činjenica
molimo pričekajte

No media source currently available

0:00 0:02:54 0:00

Na stranici EP Today piše da je portal "dizajniran samo za evropske poslanike da pišu tekstove o pitanjima za koja smatraju da su trenutno važna i kojima treba pažnja svih njihovih kolega i drugih političkih aktera".

Međutim, EUvsDisinfo je otkrio da više od 99 posto članaka, koji se pojavljuju na ovoj strani, nisu originalni tekstovi EP Today.

U poslednjih godinu dana, ovaj portal je čak 47 posto članaka direktno kopirao iz Russia Today.

"Često je cela početna stranica ispunjena kompletnim kopijama RT članaka. Isti se članak može pojaviti i više puta na istoj stranici", navodi se u objavljenoj analizi EuvsDisinfo.

Kako protiv lažnih vijesti?
molimo pričekajte

No media source currently available

0:00 0:03:10 0:00

U dvogodišnjem praćenju sadržaja ove stranice, analitičari su pronašli da je bilo samo 25 tekstova od evropskih poslanika, što podrazumeva da je samo 0,14 posto sadržaja bilo o Evropskom parlamentu.

Zanimljivo je i to da analiza identifikuje oktobar 2018. kao prekretnicu u uređivačkoj orijentaciji ovog portala. Naime, prema navodima EUvsDisinfo-a, ova veb stranica je do 24. oktobra 2018. koristila ekskluzivno samo sadržaje Glasa Amerike (VOA) i od tog trenutka se preokrenula na drugi izvor informacija, odnosno na Russia Today.

Forenzika lažnih vijesti
molimo pričekajte
Embed

No media source currently available

0:00 0:02:06 0:00

Prema informacijama u impressumu EP Today navodi se da je bazirana u Briselu; da postoji od 2007. godine te da je koriste zvaničnici EU, kao i diplomatski kor u Briselu, Otawi, New Yorku, Washingtonu i Genevi.

Ova veb stranica ima znatno prisustvo na društvenim mrežama: 145.000 pratilaca na Facebooku gde prosečno objavljuje oko 25 članaka dnevno, kao i oko 5.000 pratilaca na Twitteru. Nalozi ovog portala na društvenim mrežama, prema objavljenoj analizi EUvsDisinfo, pogrešno sugerišu da EP Today ima vezu sa Evropskim parlamentom.

Srbija na udaru lažnih vesti
molimo pričekajte

No media source currently available

0:00 0:02:25 0:00

EUvsDisinfo podvlači da je Evropski parlament još u septembru kontaktirao EP Today u vezi sa neovlašćenom upotrebom imena institucije i predložio načine kako da se popravi situacija i zaustavi obmanjivanje javnosti.

Međutim, tek nakon objavljivanja ove analize, portal EP Today se izvinio čitaocima zbog upotrebe članaka iz Russia Today.

"Ova praksa je sada prestala i neće se koristiti u budućnosti", ističe se u izvinjenju.

  • 16x9 Image

    Gjeraqina Tuhina

    Za RSE radila kao kosovska dopisnica od februara 1998. Bila je među retkim glasovima koji su se mogli čuti sa lica mesta u prvim danima NATO bombardovanja. Godine 2000. prelazi u Brisel i nastavlja sa izveštavanjem za RSE i radi kao briselska dopisnica za Radio-televiziju Kosova.

Facebook Forum

XS
SM
MD
LG