Dostupni linkovi

Radio Slobodna Europa na udaru Moskve


Desk Current Time-a, televizijskog programa na ruskom jeziku koji se emitira u suradnji RSE i VOA

Američki State Department saopćio je da razmatra ruski zakon koji se bavi medijima, te je upozorio Moskvu da se koristi sredstvom kojim se ograničava sloboda medija.

"Vidjet ćemo hoće li zakon proći i kako će se primjenjivati", poručuju iz američkog Ministarstva vanjskih poslova.

Na popisu onih medija kojima Rusija želi ograničiti djelovanje su i Radio Slobodna Europa (RSE) i Glas Amerike (VOA).

Ruski zakonodavci su poručili da na svoj zakon gledaju kao odgovor Washingtonu koji je zatražio da se ruska državna TV Russia Today (RT) u Sjedinjenim Državama registruje i objavi financijske podatke u skladu s američkim zakonom o registraciji stranih agenata poznatim pod imenom FARA.

Glasnogovornica State Departamenta Maria Olson je rekla da je američki zakon usmjeren samo na informiranje o inozemnom sponzorstvu organizacija koje žele utjecati na američku političku scenu, a koji inače ne ograničava rad stranih organizacija, niti se koristi kao sredstvo za ograničavanja političkih i medijskih sloboda.

Organizacije za slobodu medija i ljudska prava kritizirali su i rusko zakonodavstvo i zahtjev SAD-a da se RT registrira pod zakonom FARA.

Rusko Ministarstvo pravosuđa objavilo je na svojoj internet stranici da će po novom zakonu kao strani agenti biti registrirano devet medijskih organizacija povezanih s RSE i VOA.

Prethodno je isto ministarstvo upozorile ove medijske organizacije da bi se mogli naći pod zakonskim sankcijama.

Ruska državna Duma 15. studenog jednoglasno je glasovala za zakon kojim se medijske organizacije financirane iz inozemstva smatraju "stranim agentima".

Očekuje se da će i gornji dom parlamenta prihvatiti zakon idući tjedan.

Samo dva dana nakon što se Russia Today morala registrirati kao "strani agent" u SAD-u, Reporteri bez granica" pozvali su Rusiju da ne odgovorio na isti način.

"Istinska žrtva ovakve mjere bit će sloboda medija. Žalosno je što su s ovim počele američke vlasti. Suprotstavljanje propagandi je imperativ našeg vremena, ali nije na vladama da one određuju što je legitimno novinarstvo", kazao je voditelj Reportera bez granica za istočnu Europu i središnju Aziju Johann Bihr.

Reporteri bez granica su saopćili kako će ruski zakonodavci primijeniti iste "drakonske odredbe" prema stranim medijima kao što su one koje je uvela prema neprofitnim stranim organizacijama od 2012., uključujući i stavljanje "sramotne oznake stranog agenta" na sve što se objavljuje ili emitira.

Međutim, zakon o medijima nije jasniji od zakona iz 2012. godine kojim se ruskim vlastima dalo oružje koje bi se potencijalno moglo koristiti protiv medija koji ne podržavaju Kremlj.

"Izuzetno nejasne odredbe zakona otvaraju put selektivnoj, proizvoljnoj i visokopolitiziranoj primjeni, u vrijeme neviđenog pritiska na medije. Još više će biti otežan ruskim građanima pristup slobodnim vijestima", ocjenjuje Bihr.

On ističe da se tek "može nagađati o prvim metama", koji bi mogli uključivati vodeće javne emitere kao što je RSE, BBC i Deutsche Welle.

Rusko zakonodavstvo je "u napadu na slobodu medija", izjavio je direktor Human Rights Watch-a za Europu i središnju Aziju Hugh Williamson.

"Ovaj zakon je prilagođen selektivnoj i političkoj primjeni, te će utišati glasove za koje Kremlj ne žele da ih čuje ruski narod", rekao je Williamson.

Williamson: Selektivna i politička primjena zakona
Williamson: Selektivna i politička primjena zakona

Nedugo nakon što je Duma odobrila zakon, Ministarstvo pravosuđa Rusije uputilo je upozoravajuća pisma Ruskom servisu i Tatar-Baškirskom servisu Radija Slobodna Europa, kao i njihovim internet stranicama na ruskom jeziku koje se fokusiraju na vijesti iz ruske središnje regije Volga i Sibira.

Također, upozorenje je primio televizijski program Current Time, na ruskom jeziku koji se emitira u suradnji RSE i VOA, te internet stranica koja se fokusira na vijesti s anektiranog ukrajinskog polutoka Krim.

U pismima nije bilo nikakvih specifičnih prijetnji, osim napomene da se medijske operacije mogu suočiti s ograničenjima prema novom zakonu.

Radio Slobodna Europa je 15. studenog saopćio kako je "situacija u vezi s ruskim medijima u SAD-u i američkim medijima u Rusiji i dalje nejednaka".

"Russia Today i Sputnik slobodno se distribuiraju u SAD-u, dok je Radio Slobodna Europa izgubio svoje podružnice u Rusiji zbog administrativnih pritisaka i nema pristupa kabelskim operacijama", saopćeno je iz sjedišta Radija.

"Naši novinari izloženi su uznemiravanju, pa čak i fizičkim napadima u Rusiji. Naš posao je pružiti točno i objektivno novinarstvo našoj ruskoj jezičnoj publici širom svijeta, uključujući i Rusiju. Radujemo se nastavku našeg rada", saopćilo je vodstvo Radija.

Američki mabasador u Moskvi Džon Hantsmen je prilikom posete prostorijama Radija Slobodna Europa u Moskvi danas rekao da ruski zakon "nije recipročan" i da je otišao mnogo dalje od obaveza nametnutih RT-u.

On je naveo da će SAD pratiti rad ruskog parlamenta u vezi sa zakonom i izrazio zabrinutost.

  • 16x9 Image

    Mirjana Rakela

    Od 1995. godine stalni je član redakcije na RSE u Pragu, a pored tema iz Hrvatske, bavi se i širim prostorom Balkana. Dobitnica novinarske nagrade 'Lorenzo Natali'  2008. koje dodjeljuje Evropska komisija u saradnji sa Reporterima bez granica i Svjetskim udruženjem novinara. 

Facebook Forum

XS
SM
MD
LG