Dostupni linkovi

Vanredna vijest

Ko je kupio Večernje novosti?


Zgrada kompanije "Novosti" u Beogradu

Vlasnik privrednog društva Media 026 d.o.o. Boban Rajić, potvrdio je nameru te firme da kupi kompaniju "Novosti". Za sajt Udruženja novinara Srbije (UNS), rekao je da su se za kupovinu odlučili zbog potencijala te medijske kuće da se "posle više godina poslovanja sa gubitkom, uz kvalitetan biznis plan, ono unapredi".

Do tog trenutka javnosti potpuno nepoznata kompanija iz mesta Vučak u blizini Smedereva nadomak Beograda, koja je prema javno dostupnim podacima na sajtu Agencije za privredne registre (APR) osnovana pre manje od godinu dana (31.08.2019.) i uz osnivački kapital od svega sto dinara (što je manje od jednog evra), tako bi mogla postati i vlasnik dnevnog lista koji izlazi duže od šest decenija.

Vest o prodaji "Novosti" izazvala je veoma burne reakcije medijskih udruženja, koja su, usled manjka informacija o ovoj transakciji, izrazila bojazan, pa i postavila pitanje da li iza kupovine stoje ljudi kojima su novine potrebne za širenje kontrole i uticaja?

Rajić uverava da iza namere o kupovini stoje poslovni motivi i da je „cilj da se kupovinom kompanije 'Novosti', u kratkom roku podigne tiraž i naprave reforme koje bi omogućile dugoročno bolju tržišnu poziciju i pozitivan poslovni rezultat".

„Možda je čovek stvarno uspešan, ali nama novinarima to deluje stvarno ponižavajuće“, rekla nam je Dragana Čabarkapa, dugogodišnja novinarka Večernjih novosti koja je na čelu sindikata zaposlenih u toj kompaniji i Sindikata novinara Srbije (SINOS).

Ministarstvo: Nema prepreke za prodaju ’Novosti’

Prethodni vlasnik kompanije "Novosti" bila je štamparija "Borba", koja je u većinskom vlasništvu države Srbije. Usled te činjenice, očekivala se i veća transparentnost prilikom prodaje, ističu u sindikatu.

Do sada se oglasilo Ministarstvo kulture i informisanja, koje je u odgovoru na pitanje Radija Slobodna Evropa saopštilo da, prema Zakonu o javnom informisanju i medijima, ne postoji prepreka da ova kompanija bude prodata.

„Imajući u vidu obavezu privatizacije medija koje je neposredno ili posredno osnovala država (Republika Srbija, autonomna pokrajina, odnosno jedinica lokalne samouprave), kao i činjenicu da kompanija 'Novosti' ne spada u izuzetak koji je propisan članom 16. Zakona o javnom informisanju i medijima, prema istom zakonu ne postoji prepreka za privatizaciju ovog izdavača medija naravno, pod uslovom da su ispoštovani svi propisi kojima se uređuju uslovi i postupak promene vlasništva“, navodi se između ostalog u pisanom odgovoru Ministarstva kulture i informisanja Republike Srbije za RSE, uz napomenu da to Ministarstvo „ne raspolaže dokumentacijom o izvršenoj prodaji, te ne može da da detaljniji komentar“.

To je, do trenutka objavljivanja ovog teksta i jedini stav koji se čuo povodom odluke o prodaji "Novosti" iz Vlade Srbije od koje je Sindikat novinara Srbije, javno tražio da obelodani sve detalje o ovoj prodaji.

„Ovakve privatizacije ne vode ničemu. Ove privatizacije zapravo štite interes biznismena i pojedinih ljudi, a ne štite javni interes. U tom smislu je i naše saopštenje predsednici Vlade Srbije (Ani Brnabić), da je država dužna da obezbedi javni interes. Nisam sigurna da država to radi na način na koji bi trebalo“, rekla nam je Dragana Čabarkapa predsednica Sindikata novinara Srbije koji je Vladu Srbije pitao kako je moguće da kompaniju poput "Novosti", koju označavaju i kao nacionalni brend, „kupi firma osnovana prošle godine, bez ijednog zaposlenog“.

Mediji su prethodno preneli da je štamparija "Borba", na sednici Skupštine akcionara održanoj 26. avgusta, donela odluku da odobri ugovor o prodaji te medijske kuće privrednom društvu "Media 026".

Ukoliko ovaj ugovor bude zaključen, "Media 026" će steći 98 odsto vlasništva "Novosti". Štamparija ’Borba’ traži 300 miliona dinara, odnosno oko 2.5 miliona evra.

Javnosti potpuno nepoznata kompanija, mogla postati vlasnik dnevnog lista koji izlazi duže od šest decenija
Javnosti potpuno nepoznata kompanija, mogla postati vlasnik dnevnog lista koji izlazi duže od šest decenija

Treća privatizacija

Večernje novosti su nastale kao sekcija nekadašnje Savezne javne ustanove "Borba". Prvi broj je izašao 1953. godine, a ubrzo su prerasle u dnevno-politički list i postale jedan od najuticajnijih listova u Socijalističkoj Federativnoj Republici Jugoslaviji (SFRJ).

Dolaskom Slobodana Miloševića na vlast, "Novosti" su dobile epitet ’režimskog medija’, a u to vreme je počela i njihova privatizacija.

„Sve kroz šta smo prolazili – i rat i turbulencije i uređivačke politike, ali su finansijsku 'Novosti' urušene od momenta kada su akcije prodate na berzi“, kaže Dragana Čabarkapa.

"Novosti" su na berzu izašle pre 13 godina, avgusta 2006. godine i tada je svoje akcije prodala većina malih akcionara.

Privatizacija kompanije "Novosti" počela je inače još 1991. godine, a njeno ime se u međuvremenu našlo i na spisku od 24 sporne privatizacije koji je Evropska Unija (EU) dostavila Vladi Srbije 2011. godine.

Većinski vlasnik kompanije do skoro je bio biznismen Milan Beko, ali je na sajtu lista "Novosti" 7. maja ove godine obavljeno da tu kompaniju preuzima štamparija "Borba", firma u kojoj država Srbija ima 80 odsto vlasništva.

  • 16x9 Image

    Ognjen Zorić

    Diplomirao na odseku za novinarstvo Fakulteta za kulturu i medije u Beogradu. Radijskim i TV novinarstvom profesionalno se bavi od 2005. godine u RTV B92. U beogradski biro Radija Slobodna Evropa dolazi 2010. gde radi kao novinar, reporter, te uređuje i vodi dnevne emisije.

Facebook Forum

XS
SM
MD
LG