Dostupni linkovi

Tajna policija Srbije i 'makedonski scenario'


Upad demonstranata u zgradu Sobranja, 27. april 2017.

Da li je srpska tajna služba sprovodila propagandu u Makedoniji pitanje je koje se nametnulo javnosti u nastavku "slučaja Živaljević". Istraživački portal KRIK objavio je transkripte prisluškivanih razgovora, za koje tvrdi da su iz makedonske tajne službe, prema kojima je Goran Živaljević, oficir za vezu Bezbednosno-informativne agencije Srbije (BIA) u ambasadi u Skoplju zajedno sa novinarom i poslanikom Miroslavom Lazanskim sprovodio medijsku propagandu u Makedoniji nakon nereda u Sobranju.

"Najvažnije u ovom trenutku je da se ta afera preseče jedinim logičnim potezom. A to je da Srbija Gorana Živaljevića povuče sa funkcije. Njegovo prisustvo u Skoplju u operativnom smislu sada je besmisleno. Treba ga povući, pre svega da bi se strasti smirile. Time izbegavamo i konflikte sa Makedonijom. Nikome ne ide u korist da se nanose štetne posledice funkcionisanju službe", rekao je za RSE Zoran Mijatović, bivši zamenik načelnika Državne bezbednosti Srbije koji je 2002. godine u Skoplju bio prvi oficir za vezu srpskih i makedonskih službi bezbednosti.

Posle pisanja makedonskih medija da je službenik BIA-e Goran Živaljević 27. aprila bio u makedonskom parlamentu, Mreža za istraživanje kriminala i korupcije (KRIK) počela je da istražuje tu priču i ovih dana objavila tekst pod naslovom – Lazanski i BIA u "makedonskom scenariju" – u kom se tvrdi da je Živaljević ugostio novinara Miroslava Lazanskog, narodnog poslanika na listi Srpske napredne stranke (SNS) u Skupštini Srbije, da bi, kako navodi KRIK, izvršio zadatak u Skoplju.

"Naša priča pokazuje neko mešanje naših službi u dešavanjima u Makedoniji. Ono što se vidi je da se zloupotrebljavaju novinari i da se vrši propaganda koristeći isti narativ kao i u Srbiji. Ono što ovde rade kroz provladine listove, gde samo dižu pritisak i najavljuju neke ratove, iz nekog razloga su isto radili u Makedoniji. Vidi se da su to radili u korist tadašnjeg premijera Nikole Gruevskog i ruskih interesa", rekao je za RSE novinar KRIK-a Stevan Dojčinović.

Novinar Miroslav Lazanski, koji za RSE nije želeo da komentariše pisanje KRIK-a, u ranijoj izjavi demantovao je propagandne aktivnosti i rekao da je u Makedoniji samo radio svoj novinarski posao.

Kada je ranije objavljeno da je Goran Živaljević bio u Sobranju, ambasadorka Srbije u Skoplju pozvana je na razgovor u makedonsko Ministarstvo spoljnih poslova.

Ministar spoljnih poslova Srbije Ivica Dačić izjavio da je ambasadorka Dušanka Divjak Tomić imala korektan razgovor i da nije bilo govora o merama protiv Gorana Živaljevića.

"Ovde je zanimljiva jedna druga stvar... Kako su neki mediji pisali, i kako je u svom izveštaju naš zvanični predstavnik BIA-e to napisao, pored njega na istom mestu su bili i predstavnici drugih službi. Velikih službi, prekookeanskih i evropskih. Pa nisam primetio da je Makedonija zvala njihove ambasadore da ih pita šta su tamo radili", rekao je Dačić.

Ivica Dačić: O merama protiv Živaljevića nije bilo govora
Ivica Dačić: O merama protiv Živaljevića nije bilo govora

Nakon priče o prisustvu srpskog službenika BIA-e u Sobranju, KRIK je objavio da je Goran Živaljević 3. marta pozvao Ivana Stoilkovića, poslanika u makedonskom parlamentu i predsednika Demokratske partije Srba, koji mu je saopštio da je u Skoplju ugostio novinara koji će izvršiti zadatak za njih.

"Hej, smestio sam ovoga, izbrifovao sam ga o kolumni koju treba danas da napiše za 'Politiku'. Idemo na proteste da snimamo i onda kada sednemo negde uveče nazvaću te", navodno je, prema pisanju KRIK-a, Stoilković preneo Živaljeviću.

U tekstu na osnovu trasnkripata razgovora, za koje KRIK tvrdi da su deo materijala koji je sakupila makedonska obaveštajna služba, navodi se da se u sledećem razgovoru vidi da je novinar Miroslav Lazanski. Stoilković je, navodno, rekao da ga vodi na sastanak sa šefom tada vladajuće makedonske partije Nikolom Gruevskim. Dan posle ovog sastanka, navodi se, u "Politici" je objavljena kolumna Miroslava Lazanskog pod naslovom "Ne damo Makedoniju".

"Javio se Lazanski malopre. Kaže tekst prebacuje rekorde čitanosti u Srbiji", reči su Stoilkovića prema transkriptima za koje KRIK tvrdi da je u njih imao uvid i dodaje da je Živaljević navodno odgovorio: "Odlično, odlično".

Posle svega, kaže bivši visoki funkcioner DB-a Zoran Mijatović, najvažnije je razjasniti u kom svojstvu se Živaljević našao u Sobranju tokom nereda. Pogotovu što su procedure za saradnju službi bezbednosti jasno definisane, a jedno od osnovnih pravila je da o svim aktivnostima moraju da budu obaveštene obe strane.

"Kompromitovana služba"

Ne ulazeći u verodostojnost i motive objavljivanja transkripata, Mijatović smatra da je već pojavljivanjem srpskog bezbednjaka u makedonskom parlamentu učinjena velika šteta i da bi zbog toga BIA trebalo da preispita aktivnosti njenih službenika u ambasadama.

"Ova afera apsolutno je skrenula pažnju svim kontraobaveštajnim službama kada su u pitanju naši ljudi. Moguće je da oni rade drugačije nego što je radio Živaljević, ali neophodno je preduprediti sve moguće posledice", navodi Zoran Mijatović.

Stevan Dojčinović, novinar KRIK-a, smatra da reakcije nadležnih pokazuju da ni posle ovog problema, koji je pretio da ugrozi srpsko-makedonske odnose, neće biti promena u srpskoj službi bezbednosti.

"Izgleda da je služba dosta kompromitovana i politički zloupotrebljena. Svela se na neke poslove koji se graniče sa onim što bi stvarno trebalo da radi. To je veliki problem", ocenjuje Dojčinović.

Transkripti koje je objavio KRIK, kako tvrdi ta istraživačka mreža, su deo materijala koji je makedonska obaveštajna služba sakupila prateći i prisluškujući Gorana Živaljevića i Ivana Stoilkovića. Kako se navodi u njenom tekstu, novinari KRIK-a, Nova TV i OCCRP videli su izveštaje agencije, transkripte, audio zapise i fotografije, a u dokumentima se tvrdi da je makedonska služba imala odobrenje suda da vrši nadzor.

  • 16x9 Image

    Zoran Glavonjić

    Novinarsku karijeru počeo je 1995. u informativnoj redakciji beogradske televizije Studio B. Radio je u beogradskom listu "Dnevni telegraf" i u dnevniku "Glas javnosti". Na RSE je od avgusta 2000. godine.

Facebook Forum

XS
SM
MD
LG