Dostupni linkovi

Vanredna vijest

Ruska medijska ofanziva protiv 'bezbožnika' Đukanovića


Ruski vladini mediji, kao i Ruska pravoslavna crkva, daju otvorenu podršku Srpskoj pravoslavnoj crkvi, a pored toga koriste zbivanja u Crnoj Gori kao novu priliku za negativnu kampanju protiv Mila Đukanovića i antizapadnu propagandu.

Piše: Julija Petrovskaja

Situacija u Crnoj Gori nakon usvajanja Zakona o slobodi veroispovesti, koji je izazvao nezadovoljstvo Srpske pravoslavne crkve (SPC) i opozicije, je jedna od važnih tema u ruskom informativnom prostoru od kraja decembra 2019. godine.

Nakon što je rusko Ministarstvo inostranih poslova 30. decembra kritički reagovalo na sporni zakon, visoki ruski zvaničnici nisu davali izjave po ovom pitanju. Međutim 5. februara se oglasio predsednik Vladimir Putin koji je izjavio da "Rusija čini mnogo toga da situacija na Balkanu ostane stabilna i bezbedna".

Neki posmatrači su odmah stavili ove reči u kontekst crnogorskih zbivanja, iako ruski predsednik u svom nastupu nije pomenuo Crnu Goru sa kojom Moskva poslednjih godina ima veoma napete odnose zbog njenog pristupanja NATO-u, uvođenja sankcija i optužbi na račun ruskih građana zbog navodnog pokušaja "državnog udara".

Uprkos nedostatku reakcija visokih političkih predstavnika zbivanja u Crnoj Gori, prvenstveno protestne litije, ostaju u centru pažnje Ruske pravoslavne crkve (RPC), te brojnih prokremaljskih medija i ultrakonzervativnih sajtova.

"U Crnoj Gori policija je odbila da obezbeđuje povorke vernika", "Crnogorske vlasti nisu shvatile ozbiljnost protesta protiv verskog zakona", "Milo Đukanović se smatra nepoštenim na Balkanu", "Kako se uništavaju ostaci jedinstva južnih Slavena", "Đukanović ima jedini izlaz, a to je da podnese ostavku" – ovu su samo neki od svakodnevnih dramatičnih naslova u ruskim medijima. Situaciju u Crnoj Gori prate gotovo svi značajni mediji, a i brojni konzervativni sajtovi sa malim brojem čitalaca.

Ruski vladini mediji, kao i Ruska pravoslavna crkva, daju otvorenu podršku Srpskoj pravoslavnoj crkvi, a pored toga koriste zbivanja u Crnoj Gori kao novu priliku za negativnu kampanju protiv Mila Đukanovića i antizapadnu propagandu. Najviše je u ruskim medijima zastupljen stav mitropolita crnogorsko-primorskog SPC-a Amfilohija, kao i stavovi kritičara politike Đukanovića.

Gost iz Ruske crkve na protestnoj litiji u Podgorici
molimo pričekajte

No media source currently available

0:00 0:01:25 0:00

Neki mediji su poslednjih dana preneli članak američkog stručnjaka za Balkan Gordona N. Bardosa iz časopisa "The National Interest". Bardos smatra da “tridesetogodišnja autoritarna kleptokratija” Mila Đukanovića ubija zemlju i demokratske napore. Ovaj stav je predstavljen u Rusiji kao dokaz da Zapad Đukanoviću okreće leđa.

Ključne teze koje nalazimo u većini ruskih medija su sledeće: crnogorski zakon služi otimanju crkvene imovine; ovaj zakon ima političku pozadinu, a to je neprijateljski odnos prema Srbiji; situacija je slična događajima u Ukrajini, gde je Vaseljenska patrijaršija priznala autokefalnost nove Ukrajinske pravoslavne crkve, nezavisne od Moskve; usvajanje zakona o verskim slobodama u Crnoj Gori postalo je "test" za izradu sličnog scenarija na Kosovu; događaji u Crnoj Gori mogu da utiču na čitav region Balkana u smislu podele slovenskih naroda, a sve je u interesu Zapada koji je zainteresovan za međusobno neprijateljstvo balkanskih naroda.

Sagovornici ovih ruskih medija su pre svega politikolozi i posmatrači sličnih antizapadnih, antiliberalnih, antievropskih i anti-NATO stavova. A među njima su (dobro poznati ruskoj javnosti iz drugih sličnih medijskih kampanja) poslanik ruskog parlamenta Sergej Železnjak, te srpski analitičari Marko Milačić i Igor Damjanović, kao i lideri "Demokratskog fronta" koji uživa podršku u Rusiji.

Član Odbora Državne dume za međunarodna pitanja Sergej Železnjak smatra novi crnogorski zakon "antihrišćanskim činom" i poziva sve na solidarnost sa mitropolitom Amfilohijem.

Milačić i Damjanović se u ruskim medijima redovno pojavljuju kao analitičari, dok njihove stranice na društvenim mrežama služe kao izvor važnih informacija, i ne samo za lokalne sajtove, već i za vladine medije.

Damjanović koji Crnu Goru smatra državom tajnog aparthejda objavio je najmanje pet emotivnih članaka na ruskom sajtu "Balkanist". Ovaj medij je pokrenut u oktobru 2018. godine kao projekat za stručnjake, mada često objavljuje oštre tekstove bez ozbiljnih argumenata i navođenja izvora informacija. Damjanović je u svojim člancima između ostalog tvrdio da su novinari u Crnoj Gori bili uhapšeni na zahtev Amerikanaca te da Crnu Goru očekuje "krvoproliće".

Najoštriji je stav prema crnogorskom zakonu zauzela je konzervativna pravoslavna televizija "Tsargrad" koja je povezana sa pravoslavnim milionerom Konstantinom Malofejevim.

"Sjedinjene Države uklanjaju kanonsko pravoslavlje u Crnoj Gori uz pomoć mafije", piše u jednom od brojnih izveštaja ove televizije.

U izveštajima "Tsargrada" se posebno navodi da su Crnogorci neotuđivi deo srpskog naroda i da je antisrpski "crnogorski" projekat pozvan da uništi srpski identitet Crnogoraca. U isto vreme "Tsargrad" koristi prikrivene pretnje i otvorene uvrede prema "neprijateljima".

Većina stavova iznesenih u ruskim medijima se dobro uklapa u politiku Ruske pravoslavne crkve koja je ranije pozvala na solidarnost sa Amfilohijem. RPC redovno objavljuje izveštaje o Crnoj Gori, a najnoviji od njih je stav episkopa pakračko-slavonskog Jovana koji smatra novi verski zakon totalitarnim i diskriminatorskim, a crnogorsku državnu ideologiju "ustaškom".

Facebook Forum

XS
SM
MD
LG