Dostupni linkovi

Autor: Carl Schreck (Priredila Una Čilić)

Lažne vijesti -- ili barem globalna rasprava o ovom fenomenu – nastavile su bujati i u 2017. godini do te mjere da su iz Collins riječnika ovaj termin proglasili za riječ godine.

Lažne vijesti koje su u Collins-u definirali kao “lažne, vrlo često senzacionalističke informacije koje se dijele pod krinkom medijskog izvještavanja,” takođe su odjekivale i u ruskim medijskim ali i političkim krugovima u 2017.

Od navodne urote Zapada kojom “ruši” Rusiju, preko navodne kampanje New York-og restorana koji odaje počast Putinu sa ogromnim hamburgerom, neke od ovih vijesti - uključujući i izravne prevare - tretirane su sa nevjericom od strane istaknutih ruskih medija, javnih ličnosti kao i javnosti. Neke od tih vijesti potiču iz Rusije - koju su zapadne vlade optužile da proizvode lažne vijesti i dezinformacije u okviru svoje vanjske politike. (Iz Moskve su više puta odbacili ove kritike, uključujući i optužbe da Rusija stoji iza obilja lažnih vijesti namjenjenih na uticanje na američke predsjedničke izbore 2016.)

Ostale vijesti su započete negdje drugdje i onda su ponovo prenošene što od strane medija koje kontroliše Rusija što od strane privatnih medija - i u nekim slučajevima visokih zvaničnika. Evo pregleda nekih od lažnih vijesti i ostalih sumnjivih izvještaja koji su se širili u Rusiji 2017. godine.

‘Rušenje Rusije’

U avgustu, sajt koji po svom dizajnu zbunjujuće liči na britanski list The Guardian objavio je lažnu priču u kojoj navodi citate bivšeg šefa britanske tajne službe o navodno zavjeri Zapada da razoruža Rusiju.

U lažnom intervjuu citiran je bivši šef MI6 John Scarlett kako govori -- na nezgrapnom engleskom -- da su Britanija i Sjedinjene Države planirale da koriste prozapadnjački orijentisanog bivšeg predsjednika Gruzije Mikhaila Sakašvilija i “fiktivnu svađu između Ukrajine i Rusije” kako bi doveli do “ponovnog raspadanja” Rusije.

“Moram priznati da su gruzijski i krimski rat, dva najveća strateška plana SAD-a i Britanije za rušenje Rusije u zadnjih par godina, završila porazom,” citiran je Scarlett u lažnoj priči.

Prevara je ubrzo razotkrivena, uključujući i istragu BuzzFeed-a kao i The Guardiana iz kojeg su naveli da je “lažna priča … na lažnom sajtu koji je sa namjerom napravljen da liči na The Guardian.”

Nekoliko ruskih medija, uključujući nacionalnu televizijsku mrežu REN-TV, prenijelo je ovu priču. Danima nakon što je izvještaj razotkriven kao lažan, istaknuta ruska televizijska ličnost Vladimir Solovjov, tokom svoje popularne političke emisije, djelovao je kao da je povjerovao u ovu lažnu vijest, iako je kasnije dodao: “Neki kažu da je istina, neki kažu da nije.”

Putin Burger

Na Putinov 65-i rođendan, 7. oktobra, ruska državna televizija i novinske agencije, izvijestile su da će restoran u New Yorku da služi hamburger sa pet pljeskavica kako bi odali počast čovjeku u Kremlju. Izvještaji su bili zasnovani na osnovu videa koji je napravila Ruptly novinska agencija u vlasništvu RT mreže (Rusija danas) koju podržava ruska vlada. Iz Ruptly-a su intervjuisali zaposlenika Lucy Cantina Royale u New Yorku, koji je rekao da je restoran kreirao hamburger težak 1,952 grama -- kao referencu na godinu kada je rođen Putin -- kao i mali letak na kojem se nalazi Putinova slika kao dokaz da se navodno nalazi na specijalnom meniju.

“Nisu samo strani zvaničnici ti koji žele ruskom predsjedniku sretan rođendan, nego i obični građani. Štaviše, oni to čine na veoma originalan način,” rekao je voditelj mreže Rasija 24 koju podržava vlada.

No, ruski novinar Aleksei Kovaljov, koji redovno razotkriva lažne vijesti koje se šire medijima u Rusiji, ubrzo je počeo da prati izvještaje o specijalnom hamburgeru koji su se krenuli raspadati nakon pregleda. Restoran je osporio da su odali počast Putinu sa hamburgerom rekavši da su “zaposlenici koji su bili iza ove prevare suspendovani te da ih očekuje istraga.” Šankerka restorana kasnije je rekla da je Putin burger bila njena ideja i da je izgubila posao. Zaposlenik koji je snimljen na Ruptly videu je isto tako otpušten.

Šankerka restorana kasnije je rekla da je Putin burger bila njena ideja i da je izgubila posao
Šankerka restorana kasnije je rekla da je Putin burger bila njena ideja i da je izgubila posao

Iz Ruptly-a su kasnije izbrisali video, rekavši u izjavi da priča nije “ispunila njihove uredničke standarde.”

Kovaljov odavno optužuje ruske medije koji su pod kontrolom države da izmišljaju ili izvrću vijesti koje dolaze iz inostranstva, kako bi proizveli priče za domaće tržište a koje su usmjerene na jačanje poruke iz Kremlja.

“Putin burger je je bio posebno nečuven primjer virtualne stvarnosti,” prenosi RSE/RL.

Smrt Aleksejevičeve, dobitnice Nobelove nagrade

U maju, Twitter račun, sa namjerom da predstavi francuskog ministra kulture Francoise Nyssena, tweetao je da umrla bjeloruska autorica i dobitnica Nobelove nagrade, Svetlana Aleksejevič. Nyssen je ranije vodio izdavačku kuću Actes Sud koju je osnovao njen otac i koja je objavila tekstove Aleksejevičeve na francuskom jeziku, što mu je izgleda dalo na verodostojnosti kada je u pitanju tweet u kojem se tvrdi da je umrla.

Brojni ruski mediji -- uključujući i vladine dnevne novine Rossiiskaya Gazeta, kao i državnu novinsku agenciju RIA Novosti --ubrzo su objavili ovu vijest, a pored njih istu su objavili i u Current Time RSE/RL projektu koji rade u saradnji sa Glasom Amerike. Evropski mediji, uključujući francuske novine Le Figaro, kao i popularni portugalski medij Diario de Noticias, također su prenijeli ovu vijest.

No u stvarnosti, vijest je bila prevara. Aleksejevič (69) razgovarala je sa bjeloruskim servisom RSE/RL iz Seula, Južne Koreje gdje je izjavila: “Neko je nestrpljiv.”

Ubrzo nakon originalnog tweeta, italijanski novinar Tommaso Debenedetti -- koji je i ranije objavljivao lažne intervjue sa poznatim piscima -- izjavio je da on stoji iza prevare.

Neko je nestrpljiv: Svetlana Aleksejevič
Neko je nestrpljiv: Svetlana Aleksejevič

Još jedna sumnjiva MH17 tvrdnja

Zvanična televizijska mreža ruskog Ministarstva obrane objavila je, 6. oktobra, tvrdnju čovjeka koji je rekao kako je dezerter ukrajinskih vazdušnih snaga.

Čovjek koji je identifikovan kao Jurij Baturin, tvrdio je da su ukrajinske vazdušne snage pomjerile Buk raketni sistem u raspon ispaljivanja koji je bio blizu Malaysia Airlines leta 17, neposredno prije nego što je avion oboren dok je letio preko istočne Ukrajine u julu 2014. pri čemu je 298 ljudi poginulo.

Izvještaj Zvezda mreže jasno je sugerisao da je moguće da su ukrajinske snage srušile avion u toku rata sa separatistima koje je podržavala Rusija u Ukrajini, iako Baturin nije jasno rekao da su ukrajinske snage pucale na MH17 sa Bukom. Upitna lokacija, Baturin ističe, je ona koju je prethodno identifikovao ruski proizvođač oružja Almaz-Antey: mjesto u blizini ukrajinskog sela Zaroščenske.

Ova tvrdnja je jedna u nizu nepotvrđenih teorija koje su ruska vlada i njeni punomoćenici predlagali povodom pada MH17, uključujući i to da je srušen od strane ukrajinskog borbenog aviona.

Internacionalna istraga zaključila je da je avion srušen od strane Buk projektila ruskog porijekla i da je ispaljena sa teritorije koja je bila pod kontrolom separatista u blizini ukrajinskog sela Snižne.

Holandski Odbor za sigurnost kao i internacionalna istraga predvođena Holanđanima, su odbacili tvrdnje Zaroščenske teorije, citirajući obilje dokaza koji su uključivali forenzičke testove, svjedoke sa lica mjesta, kao i presretnuti telefonski razgovor među separatističkim borcima.

Buk sistem je donesen iz Rusije i prokrijumčaren ponovo nazad nakon rušenja aviona, zaključili su iz internacionalne istrage. Kritičari su optužili Moskvu da pokušava ometa istragu kako bi otklonili krivicu sa sebe i separatista.

Zvezda izvještaj su objavili brojni ruski mediji, uključujući državnu TASS novinsku agenciju, kao i državnu televiziju.

Ali tvrdnje koje je Baturin pomenuo, su ostale nepotvrđene od strane ostalih medija, čime je Zvezda ostala kao jedini izvor. I u roku od 24 sata nakon što je originalno objavljen, iz Zvezde su -- bez ikakvog objašnjenja -- izbrisali izvještaj koji su temeljili na intervjuu.

Ali u decembru, Baturinova priča je ponovo objavljena u Zvezdi, ovaj put u malo drugačijem intervju formatu. Iz Zvezde su rekli ruskom novinskom sajtu Meduza da je originalni izvještaj izbrisan zato jer su željeli da priču detaljnije pripreme. Kao i u originalnoj priči, Zvezda i Baturin su tvrdili da je ukrajinski Buk srušio MH17, ali da bivši ukrajinski vojnik nije bio u stanju da otkrije lansiranje projektila iz blizine Kharkiva, gdje je, kako tvrdi, bio stacioniran u to vrijeme.

Ukrajinska vojska potvrdila je Meduzi da je Baturin služio u njihovoj zrakoplovnoj jedinici ali da je dao otkaz u 2016. zbog “okolnosti u porodici.”

Sirijski rat (video) igrice

Rusko Ministarstvo obrane optužilo je u novembru Sjedinjene Države da sarađuju sa militantima „Islamske Države“ (Isčamska država Iraka i Levanta - IDIL) u Siriji, navodeći da Washington obezbjeđuje zaštitu ekstremističkoj grupi dok ruske i sirijske vladine snage ciljaju IDIL borce.

Ovo je bila zapaljiva tvrdnja, koja je došla ubrzo nakon eksplozivnog izvještaja BBC-a u kojem se navodi da su snage podržane američkom koalicijom postigle dogovor koji je na koncu omogućio stotinama militanata IDIL-a da napuste Raqqu, grad na istoku Sirije.

(Koalicija nije potvrdila dogovor ali su priznali da su IDIL-ovi borci možda napustili grad zajedno sa konvojem civila.)

Ali optužba ruske vojske, objavljena na Twitteru i Facebooku, uključivala je i sliku koja je opisana kao “neoboriv dokaz” navodne američke pomoći IDIL-ovim militantima.

Promotivni video za video igricu nazvanu AC-130 Gunship Simulator: Special Ops Squadron
Promotivni video za video igricu nazvanu AC-130 Gunship Simulator: Special Ops Squadron

Namjera slike je bila da pokaže konvoj IDIL-a koji ide prema granici između Sirije i Iraka. No nije trebalo dugo korisnicima društvenih mreža i istraživačkim grupama da otkriju da je jedna od slika zapravo slika iz 2015. koja ustvari predstavlja promotivni video za video igricu nazvanu AC-130 Gunship Simulator: Special Ops Squadron.

Ostale slike uzete su iz videa koje su objavili iz iračkog Ministarstva obrane 2016. o anti IDIL-ovim operacijama blizu Faludže.

Lažne slike pokrenule su val ismijavanja, između ostalog, sa postovima na društvenim mrežama koji ismijavaju ministarstvo sa snimkom iz ostalih video igara, poput popularne Frogger igrice iz 1980-ih.

Ruska vojska naknadno je pročistila slike i objavila nove fotografije za koje su tvrdili da su "neosporivi dokazi" njihove optužbe.

Ministarstvo je priznalo da su originalne slike lažne i rekli su da se civilni radnik suočio sa ispitivanjem zbog toga.

Bin Laden u Bijeloj kući

Lažne vijesti sa video igricama nisu bile jedine koje su proizveli u ruskom ministarstvu u 2017.

Marija Zaharova, vrlo često, zajedljiva glasnogovornica ruskog Ministarstva za vanjske poslove, tvrdila je tokom emisije na državnoj televiziji u novembru da je ubijeni lider Al - Qaede, Osama bin Laden, jednom prilikom posjetio Bijelu kuću.

Zaharova je pomenula ovu tvrdnju tokom rasprave o lobiranju u Sjedinjenim Državama i istragama koje se vode u Vašingtonu o navodnom uplitanju Rusije u američke predsjedničke izbore kao i potencijalnom dosluhu između Moskve i osoblja kampanje Donalda Trumpa.

“Sjetite se fantastičnih, nevjerovatnih fotografija na kojima se vidi Bin Laden kako se nalazi u gostima u Bijeloj kući. Ovo je klasično lobiranje, u najboljem smislu te riječi,” rekla je Zakharova.

​Bin Laden, koji je ubijen 2011 godine u američkoj raciji u Pakistanu, nikada nije posjetio Bijelu kuću. Zaharova nije specificirala o kojim se fotografijama radi, iako su neki mediji u Rusiji špekulirali da se njena tvrdnja odnosila na fotošopirane slike na kojima se navodno prikazuje Prva dama i državna sekretarka Hillary Clinton kako se rukuje sa liderom Al-Qaede.

Ta slika, koja već godinama cirkuliše u online svijetu, je lažna. Bin Ladenova glava u ovoj slici, koja je napravljena u maju 2004. je postavljena preko glave muzičara Shubhashish Mukherjee.

Konzervativni sajt Tsargrad.tv prenio je izjavu Zahareve bez spominjanja da Bin Laden nikada nije bio u Bijeloj kući.

Danima nakon toga, Zahareva je na Facebook-u istakla da joj nije bila namjera da sugerira da je Bin Laden bio “lično” u Bijeloj kući, nego “njegove kolege, savjetnici.”

Istakla je da joj je “najdraža fotografija” američkog predsjednika Ronalda Regana kako “prima talibansku delegaciju u Bijeloj kući.”

Sporna fotografija, koju je Zaharova objavila zajedno sa postom na Facebooku, prikazuje Regana tokom sastanka sa afganistanskim liderom pobunjenika kako bi raspravljali o borbi protiv invazije sovjetskih snaga.

Sjedinjene Države finansirale su borbe afganistanskih mudžehedina -- zajedno sa Bin Ladenom i ostalim arapskim borcima -- protiv Sovjeta; no sporna fotografija Regana i Afganistanaca napravljena je 1983. - devet godina prije no što su talibani osnovani.

Neka jedu štakora

U oktobru je kolumnista, koji piše za državnu novinsku agenciju RIA Novosti, objavio bijesni članak u kojem osuđuje ono što je nazvao “propaganda horor priče” o Rusiji koje se redovno objavljuju u holandskim medijima.

Kolumna pod nazivom „Moskovljani jedu štakore: Ko u Evropi piše lažne vijesti o Rusiji“, fokusirala se na kratki članak iz novembra 2016. objavljen u holandskim novinama de Volkskrant o moskovskom restoranu koji služi nešto što se naziva nutria -- veliki glodavac, poznat i kao riječni štakor.

Kolumnista, Vladimir Kornilov, prikazao je svojim čitaocima, prilično iskrivljenu, i na momente apsolutno lažnu verziju originalnog članka.

Netačno je sugerirao da se u članku tvrdilo da su Moskovljani počeli da jedu meso štakora zato jer su “umirali od gladi” zbog sankcija Zapada povodom ruske aneksije ukrajinskog poluostrva Krim i njihove podrške separatistima u istočnoj Ukrajini.

“Besmislica, kažete? U pravu ste. Ali radi se o tome, da se takva besmislica o Rusiji periodično objavljuje u vodećim novinama u Holandiji -- zemlji koja je redovno predstavljena kao lider u svjetskim mjerenjima medijskih sloboda,” napisao je Kornilov.

Također je nazvao De Volkskrantov članak “ogromnim.” Kad ustvari, članak je bio napisan sa malo više od 400 riječi.

Kornilova kolumna je preuzeta od strane više prominentnih ruskih medija.

Originalni članak -- jedan od nekoliko objavljenih u tom periodu u zapadnjačkim medijima o vlasniku moskovskog restorana Tahiru Kolikberdievom i njegovim poslasticama na bazi nutrije --nije ništa rekao o tome kako Rusi gladuju zbog sankcija, iako je navedeno da su kaznene mjere navele restorane da traže alternativne i domaće proizvedene sastojke.

“Ostaje misterija, zašto je, gotovo godinu dana nakon što je cijeli prijateljski članak objavljen, kolumnista RIA Novosti osjećao potrebu da iskrivi njegov sadržaj,” napisao je ruski opozicioni sajt The Insider.

Kovaljov, kritičar ruskih medija, razotkrio je lažnu karakterizaciju u kolumni RIA Novosti u postu na svojoj stranici, Noodle Remover, sa naslovom: „Ako ‘Zapadni mediji’ nisu lagali, nema problema, mi ćemo lagati za njih i onda ih otkriti!“

“Vi pripisujete riječi autoru članka koje on nije napisao,” ističe Kovaljov misleći na Kornilova, “i na osnovu ovih izuma, optužujete ‘zapadne medije’ da kreiraju lažne vijesti o Rusiji!”

Facebook Forum

XS
SM
MD
LG