Dostupni linkovi

Tko tajno opskrbljuje Koreju naprednim tehnologijama?


Lansiranje rakete Hwasong-12, Sjeverna Koreja

Kijev je negirao priču The New York Timesa koji je, citirajući jednog stručnjaka, izvjestio da je Sjeverna Koreja mogla dobiti raketne motore iz ukrajinske državne tvornice poznate kao Južmaš, te je krivnju prebacio na Rusiju.

Naime, navodeći dokumente Međunarodnog instituta za strateške studije (IISS) i povjerljive procjene američkih obavještajnih agencija, Times je u tekstu od 14. augusta izvijestio da je najnoviji napredak Pyongyanga u izradi raketa velikog dometa mogao biti posljedica dobivanja napredne tehnologije iz Ukrajine ili Rusije.

Međutim, tajnik Ukrajinskog Vijeća za sigurnost i obranu (NSDC) Oleksandr Turčinov to je u potpunosti negirao.

"Ukrajina nikada nije isporučila raketne motore ili bilo kakvu tehnologiju projektila u Sjevernu Koreju", rekao je na sjednici Vijeća istog dana.

"Vjerujemo da su ovu protuukrajinsku kampanju pokrenule ruske tajne službe kako bi prikrile svoje sudjelovanje u programima nuklearnog i raketnog programa Sjeverne Koreje", istakao je Turčinov.

Moskva nije komentirala novinski izvještaj, kao ni optužbe Ukrajine.

U izjavi ukrajinske tvornice Južmaš se navodi da "nikada nije imala veze s raketnim programima Sjevernje Koreje. Tvrtka je također saopćila da je izvještaj The Timesa "provokativan" i "zasnovan na nestručnom mišljenju".

Stručnjak i autor izvještaja za londonski IISS-a Michael Elleman izjavio je The New York Timesu kako vjeruje da je tvornica motora Južmaš, smještena u istočnom ukrajinskom gradu Dniprou, "najvjerojatniji izvor motora za dvije interkontinentalne balističke rakete koje je Sjeverna Koreja testirala u julu".

U svojoj analizi, Elleman procjenjuje da bi Južmaš mogla biti motivirana za slanje raketne tehnologije u Pyongyang jer je tvornica u teškoj financijskoj situaciji zbog političkih previranja i sukoba posljednjih godina.

Međutim, Elleman je priznao da je Sjeverna Koreja mogla dobiti tehnologiju iz ruske državne raketne tvrtke Energomaš, što je on ponovio na Twitteru nakon objavljivanja izvještataja i vala javnih kritika.

Kao što i stoji u izvještaju, tvornica Južamaš se nalazi u blizini područja pod kontrolom proruskih separatista u istočnoj Ukrajini. Također nije daleko od granice s Rusijom, a usred kaosa, istočna Ukrajina je postala i područje u kojoj cvjeta ilegalna trgovina.

Jedan ukrajinski sigurnosni dužnosnik koji je tražio da ne bude imenovan, upozorio je kako je Ukrajina nedavno imala uspjeha u borbi protiv krijumčarenja, ali se u prošlosti borila kako zaštiti curenje tajnih dokumenata iz tvornice raketa prema inozemstvu.

Kyiv Post, navodeći domaće i međunarodne izvještaje, piše da su sjevernokorejski špijuni pokušali ukrasti raketnu tehnologiju iz Ukrajine u junu 2012. i decembru 2015., u oba slučaja upravo iz tvornice Južmaš.

Godine 2015. Ukrajine je tvrdila da je uhapsila i osudila dvojicu sjevernokorejskih diplomata iz Bjelorusije koji su pokušali fotografirati tajne dokumente Južmaša vezane uz izgradnju raketnih motora s tekućim gorivom.

Elleman je, govoreći Timesu, sugerirao je da bi upravo to mogao biti slučaj.

"Vjerojatno je da su ti motori došli iz Ukrajine i vjerojatno ilegalno", rekao je Elleman.

Ipak je dodao da je "veliko pitanje koliko motora ima Sjeverna Koreja i hoće li ih Ukrajinci pomagati", izračavajući veliku zabrinutost.

Navodi o eventualnoj uključenosti Ukrajine u opskrbu Pyongyanga s raketnom tehnologijom dolazi u posebno važnom trenutku za tu zemlju.

"Izvještaj lažan"

Administracija američkog predsjednika Donalda Trumpa trenutačno procjenjuje hoće li Kijevu isporučiti oružje, uključujući protutenkovske rakete Javelin, kako bi se Ukrajina snažnije suprostavila pobunjeničkim snagama na istoku zemlje koje podupire Rusija.

To je jedan od razloga zašto sigurnosni aparat Ukrajine "radi na ispravljanju objavljenih informacija što je brže moguće, i to na temelju činjenica", izjavio je za Radio Slobodna Evropa zamjenik tajnika NSDC-a Oleksandr Litvinenko.

Litvinenko tvrdi da se radi o ruskoj psihološkoj operaciji, koja optužuje Ukrajinu kako bi se prikrilo djelovanje Moskve u raketnom programu Sjeverne Koreje, te ukazuje na Ellemanov rad u Rusiji od 1995. do 2001. kada je vodio program uklanjanja zastarjelih projektila velikih dometa što je uostalom navedno u njegovoj biografiji na web stranici IISS-a.

Oleksandr Litvinenko nije dao nikakve dokaze za njegove tvrdnje. Elleman i IISS se nisu mogli dobiti za komentare.

Upitan da li će NSDC ili bilo koje drugo sigurnosno tijelo provesti istragu o tome da se raketno tehnologija mogla prokrijumčariti u Sjverenu Koreju, Litvinenko je rekao: "Ne vjerujem da ima tako glupih Ukrajinaca koji bi mogli prodati motore Sjevernoj Koreji. Rusija se poigrava s režimom u Pjongjangu".

Govoreći telefonom za Radio Slobodna Evropa iz Washingtona, Elleman je kazao da je očekivao da će biti neslaganja oko njegova izvještaja, no “šokiran” je sa ukrajinskim optužbama da radi za Moskvu.

“Nemam nikakve veze s ruskom vladom. Radio sam sa Rusima ranije, ali nisam nikakav pristaša ili obožavatelj Vladimira Putina. On je diktator, autoritarna osoba koja predstavlja destabilizirajuću silu u Evropi, Aziji i na Bliskom istoku”, rekao je Elleman.

“Razočaravajući je odgovor Ukrajina da neće pokrenuti istragu o tome da li je točno da motore iz Južmaša posjeduje Sjeverna Koreja”, izjavio je Elleman za Radio Slobodna Evropa.

Neki stručnjaci također smatraju da Ellemanov izvještaj ima nedostataka.

Viši znanstveni suradnik na Middlebury Institutu za međunarodne studije u Montereyu u Kaliforniji Joshua Pollack, u poruci na Twitteru je kazao kako vjeruje da je "izvještaj lažan".

"Vlada SAD-a uvjerena je da Sjeverna Koreja proizvodi vlastite raketne motore. Sankcionirala je Iran zbog sudelovanja u razvoju 80 tonskog motora koji Elleman i drugi povezuju sa sovjetskim RD-250", rekao je govoreći o specifičnoj tehnologiji koja je navodno došla iz Ukrajine ili Rusije po izvještaju IISS-a.

Štoviše, Pollack smatra da taj motor nije korišten u raketama Hwasong-12 i Hwasong-14 koje su ljetos testirane.

"Koriste se drugi, jedan manji glavni motor oko kojeg su smještena još četiri motora za upravljanje", riječi su Pollacka.

  • 16x9 Image

    Mirjana Rakela

    Od 1995. godine stalni je član redakcije na RSE u Pragu, a pored tema iz Hrvatske, bavi se i širim prostorom Balkana. Dobitnica novinarske nagrade 'Lorenzo Natali'  2008. koje dodjeljuje Evropska komisija u saradnji sa Reporterima bez granica i Svjetskim udruženjem novinara. 

Facebook Forum

XS
SM
MD
LG