Dostupni linkovi

'Optužnice' Pinka i Informera bez sudskog gonjenja


Naslovna strana tabloida "Informer", 2016.

Više javno tužilaštvo u Beogradu odbacilo je krivičnu prijavu protiv glavnog urednika dnevnog lista "Informer" Dragana J. Vučičevića, glavnog urednika televizije Pink Željka Mitrovića, lista "Pravda" i sajta desničarske organizacije Zavetnici, koji su pre više od godinu dana optužili grupu novinara i javnih ličnosti za zaveru protiv vlasti i rušenja ustavnog poretka.

U obrazloženju se kaže da se prijava odbacuje jer nema osnova za sumnju da su izvršena krivična dela za koje se goni po službenoj dužnosti, već da se eventualno radi o krivičnom delu uvreda za koju se podnosi privatna tužba.

Potpisnici krivične prijave bivši predsednik Nezavisnog udruženja novinara Srbije​ Vukašin Obradović, novinarke Antonela Riha i Tamara Skrozza, zatim direktor Fondacije Slavko Ćuruvija​ Ilir Gaši i glumci Branislav i Sergej Trifunović uputili su Apelacionom javnom tužilaštvu prigovor na ovu odluku i izdali saopštenje u kojem podsećaju da su bez ikakvih dokaza optuženi za učešće u zaveri za nasilno rušenje ustavnog poretka, pa čak i za vezu sa "ubijanjem Aleksandra Vučića", tadašnjeg premijera.

"Za razliku od poduhvata za koji su oni optužili nas, ovde postoje dokazi – crno na belo. Ipak, formalno smo obavešteni da naša država ne smatra da postoje razlozi da se dalje bavi ovim slučajem", saopštili su potpisnici krivične prijave.

Ovo je još jedna u nizu odluka uperenih protiv onih koji misle drugačije u Srbiji, kaže za Radio Slobodna Evropa glumac Branislav Trifunović.

"Mi smo još i onda, kada se sve to desilo, pozvali nadležne organe da utvrde našu krivicu ako je ima, a ako je ne utvrde, onda znači da je krivica na drugoj strani. To samo znači da ćete, ako misliš drugačije, stavljati u sve koševe koji njima odgovaraju i da su ti novinari i tabloidi u uskoj vezi sa vladajućom garniturom i da oni i dalje mogu da konstruišu i da izmišljaju šta god hoće i da za to apsolutno niko neće odgovarati", objašnjava Trifunović.

Trifunović: Veza vladajuće garniture i tabloida
Trifunović: Veza vladajuće garniture i tabloida

"Zapanjena sam ovom odlukom tužilaštva", kaže novinarka nedeljnika "Vreme" Tamara Skrozza. Za nju je odluka pravosuđa još jedan dokaz da će aktuelna vlast i dalje na svaki način pokušavati da uguši disonantne tonove u društvu, one tonove koji ne prijaju uhu režima.

"Nekako mi se čini da sve ovo vodi ka tome da bude zabranjeno ili da ne bude preporučljivo da ti kažeš šta misliš, ukoliko misliš bilo šta što je kritički ili protiv Aleksandra Vučića", smatra Skrozza.

Na pitanje Radija Slobodna Evropa kako se kao građanin oseća kada u medijima, koji se smatraju bliskim vlasti, vidi optužnicu protiv sebe za "dela" za koja ga optužuju mediji naklonjeni režimu, Branislav Trifunović odgovara: "Osećate se kao pripadnik neke manjine koja evidentno postaje ugrožena. Mislim da ovo nije zemlja u kojoj treba tako da živimo, ali smo očigledno prinuđeni da živimo na taj način. Jedino što nam ostaje jeste da govorimo ono što mislimo da treba da se govori".

Portparolka Višeg javnog tužilaštva Tatjana Sekulić je za Radio Slobodna Evropa odbila da komentariše odluku Tužilaštva. Navela je da je za ovu krivičnu prijavu bilo nadležno odeljenje za visokotehnološki kriminal, da odluka Višeg tužilaštva nije konačna, jer je podnet prigovor.

"Da li je odluka Višeg tužilaštva ispravna, odlučiće Apelaciono javno tužilaštvo u Beogradu kao neposredno više tužilaštvo, postupajući po prigovoru oštećenih", napisala je u mejlu portparolka Tužilaštva.

Optužbe bez ikakvih dokaza

Advokat grupe koja je podnela prijavu Miloš Stojković za Radio Slobodna Evropa kaže da dok postupak traje ne može da komentariše odluku Tužilaštva i da od njegovih klijenata zavisi da li će, ako odbacivanje krivične prijave bude potvrđeno, podneti privatnu tužbu.

U prijavi koja je odbačena se poziva na kršenje odredbe o zabrani diskriminacije i na povredu prava građana.

Zašto je takvu odluku tužilac doneo, advokat Stojković ne zna.

"Iz podneska tužioca mi ne vidimo koji su razlozi njega naveli da odbije, nego smo samo dobili obaveštenje da tužilac smatra da ne postoji krivično delo koje se goni po službenoj dužnosti i upućuje nas da se eventualno radi o krivičnom delu uvrede. Znači, on nije čak ni rekao da se zaista radi o krivičnom delu uvrede, nego se ogradio rekavši da može da se radi o krivičnom delu uvrede koje se goni po privatnoj krivičnoj tužbi", objašnjava Stojković.

"Informer" i drugi mediji navedeni u prijavi su štampali fotografije novinara i javnih ličnosti uz tekstove sa naslovima "Kreće ubijanje Vučića!", "Zavera protiv vlasti u Srbiji" i slično. Bilo je to vreme kada se uveliko putem medija bliskih vlasti tvrdilo da se priprema državni udar, da se priprema likvidacija premijera…

Tamara Skrozza objašnjava da je čitav postupak sporo tekao, što je kod nje, kako kaže, probudilo nadu da će se "ovim slučajem ipak neko ozbiljno pozabaviti".

Skrozza: Odluka me je zapanjila
Skrozza: Odluka me je zapanjila

"I zbog toga mi se činilo da će neko ipak staviti prst na čelo i odlučiti drugačije nego što je odlučio, kako bi i stranoj i domaćoj javnosti pokazao da ovde postoji pravna država i da ovde postoji sloboda govora. Na žalost, odbacivanje krivične prijave pokazalo je da to u Srbiji nije slučaj i da će tabloidi i režimski mediji i dalje moći da optuže svakog ko im se ne svidi za sve što im padne na pamet bez ikakvih dokaza, bez ičega što bi čak ukazivalo na sumnju da su te osobe odgovorne za to za šta ih ti mediji optužuju", ocenjuje Skrozza.

Sa takvim napisima se nastavlja i dan-danas. Sada je u pitanju "tajkunska zavera" za koju novine optužuju, između ostalih, biznismena Miroslava Miškovića i bivšeg političara Dragana Đilasa.

Ko će se sutra naći na listi zaverenika?

  • 16x9 Image

    Branka Mihajlović

    Novinarstvom se bavi od 1972. godine. Od 1995. do 2006. radi u Radiju Slobodna Evropa u Pragu kao novinar, od 2006. je dopisnik RSE u beogradskom birou.

  • 16x9 Image

    Dušan Komarčević

    Rođen 1986. u Beogradu, gde je diplomirao na Filološkom fakultetu na Katedri za skandinavske jezike i književnosti. Dopisnik beogradskog biroa RSE postao 2012. godine.

Facebook Forum

XS
SM
MD
LG