Dostupni linkovi

FBI ispitivao bivšeg dopisnika Sputnjika


U Moskvi najavljuju recipročne mere prema američkim novinarima koji rade u Rusiji

Autor Mike Eckel, priredio Dragan Štavljanin

Američki Federalni istražni biro (FBI) je nedavno ispitivao bivšeg dopisnika ruskog državnog medija „Sputnjik“ oko programske organizacije i uređivačke politike kao deo istrage navodne ruske kampanje u cilju uticaja na predsedničke izbore prošle godine.

U Moskvi su nezadovoljni ovim potezom najavljujući recipročne mere prema američkim novinarima koji rade u Rusiji.

Endrju Fajnberg (Andrew Feinberg), koga je “Sputnjik” otpustio u maju, izjavio je u ponedeljak za Radio Slobodna Evropa da je razgovarao sa pravnikom iz Ministarstva pravosuđa i agentom FBI-a 1. septembra oko dva sata.

On je kazao da je tokom sastanka predao američkim zvaničnicima USB sa nekoliko hiljada internih imejlova tokom petomosečnog rada za “Sputnjik”.

Opisao je razgovor, koji se vodio u kancelariji FBI-a u Vašingtonu, kao dobrovoljan i da su se pitanja odnosila na interne operacije “Sputnjika”. Vest o ispitivanju Fajnberga i mogućoj istrazi da li je ova ruska medijska kuća prekršila američke zakone, prvi je objavio “Yahoo News”.

" Sputnjik" nije standardna novinska agencija u vlasništvu strane vlade: Endrju Fajberg
" Sputnjik" nije standardna novinska agencija u vlasništvu strane vlade: Endrju Fajberg

Ministarstvo pravde je odbilo da komentariše ovaj razgovor kao i da potvrdi da li se istražuje delovanje “Sputnjika” u SAD.

Uspostavljen 2014. kao deo restruktuiranih informativnih operacija koje finansiraju ruske vlasti u okviru “Rasija Sevodnja” (Россия сегодня - Rusija danas), “Sputnjik” emituje radijski program i internet sadržaje na 30 jezika.

Fajnberg je kazao za RSE da su ga američki zvaničnici pitali kako se donose uredničke odluke u “Sputnjiku”. Pitali su ga i za delovanje “RIA Novosti” u SAD, druge novinske agencije koju finansira zvanična Moskva i takođe je deo konglomerata “Rasija Sevodnja”.

Fajnberg, koji je napisao detaljan tekst u avgustu za “Politiko” (Politico) o svom radu u ‘”Sputnjiku”, kazao je da je podržao pozive da se ova kuća registruje po Zakonu za registraciju stranih tela (FARA), jer u njemu postoje izuzeci za medijske organizacije u vlasništvu stranih vlada kojima je to istinska i jedina delatnost, kao što su BBC, Frans Pres i Al Džazira.

“U ovom slučaju razlozi su veoma jasni a razlika između ‘Rusije danas’ i ‘Sputnjika’ u odnosu na druge legitimne medijske kuće u stranom vlasništvu su lako prepoznatljive”, kazao je Fajnberg.

“Da interni proces u ‘Sputnjiku’ na bilo koji način podseća na rad u legitimnoj novinskoj agenciji, ja bih ga branio. Međutim, to nije standardna novinska agencija u vlasništvu strane vlade”, tvrdi Fajnberg.

Lažna je svaka tvrdnja da smo bilo šta drugo osim medijske organizacije, istakao je Gavašeli

Mindia Gavašeli, glavni urednik “Sputnjik” - ovog programa u SAD, kazao je za RSE da je saznao za istragu FBI od “Yahoo News”. On je kontaktirao Ministarstvo pravde SAD da dobije više informacija, ali nije ništa saznao.

Na pitanje da li je “Sputnjik” trebalo da se registruje na osnovu akta FARA, on je odgovorio da je to bilo “potpuno nerazumno". Lažna je svaka tvrdnja da smo bilo šta drugo osim medijske organizacije, istakao je Gavašeli.

Margarita Simonjan, jedan od rukovodilaca medijske kuće “Rusija danas”, čiji je deo i TV kanal, nagovestila je da je moguća neka vrsta recipročnih mera zvanične Moskve protiv američkih medija.

“Nema sumnje da će Rusija odgovoriti na sličan način na istragu FBI-aja te da će rad američkih novinara u Moskvi biti proveravan”, kazala je Simonjan za “RIA Novosti”.

“Sve ovo je više nego odvratno. Sloboda govora se vraća u kovčeg. Oni koji su je osmislili sada je ubijaju”, istakla je Simonjan.

Ovo ispitivanje dešava se u trenutku kada se zahuktava istraga Kongresa SAD i drugih nadležnih institucija o američkim organizacijama i pojedincima koji su zvanično ili nezvanično povezani sa ruskom vladom, kao i navodnog mešanja zvanične Moskve u prošlogodišnje predseničke izbore.

Ruski zvaničnici odbacuju sve ove navode.

FARA zakon je usvojen pre 79 godina. Prema njegovim odredbama svi koji rade u SAD za stranu vladu u “političkom ili kvazi političkom kapacitetu”, moraju da se registruju kod Ministarstva pravde. Ovaj akt je donet da bi se sprečila nacistička propaganda i širenje lažnih informacija u SAD.

“’Sputnjik’ i ‘Rasija Sevodnja’ (RT) doprineli su kampanji u kojoj je ostvarivan uticaj služeći kao platforma Kremlja za prenošenje poruka ruskoj i međunarodnoj javnosti”, ističe se u nedavnom izveštaju direktora američke obaveštajne zajednice.

“’RT’ i ‘Sputnjik’ su… konstantno prikazivali izabranog predsednika Trampa kao metu nefer izveštavanja od strane tradicionalnih američkih medija za koje su (ove dve ruske medijske kuće) tvrdile da se dodvoravaju korumpiranom političkom establišmentu”, ističe se u ovom izveštaju.

Sve učestaliji zahtev da “RT” (na fotografiji) i “Sputnjik” budu registrovani prema pravilima FARA
Sve učestaliji zahtev da “RT” (na fotografiji) i “Sputnjik” budu registrovani prema pravilima FARA

Nakon njegovog objavljivanja, sve su učestaliji zahtev da “RT” i “Sputnjik” budu registrovani prema pravilima FARA.

’RT’…služi kao progandno oruđe ruske vlade u širenju često lažnih, uvek pristrasnih informacija u korist ruske vlade i Putina šta god da im padne napamet da je najvažnija tema određenog dana”, kazao je Dejvid Sisilin (David Cicilline), kongresmen iz redova demokrata.

Početkom leta “Sputnjik” je dobio FM frekvenciju za emitovanje programa u Vašingtonu i okolini.

Džon (John) Garziglia, advokat iz Vašingtona i jedan od akcionara kompanije koja je iznajmila frekvenciju “Sputnjiku”, odbio je da prokomentariše da li su ga kontaktirale američke vlasti oko pomenutog posla.

Facebook Forum

XS
SM
MD
LG