Dostupni linkovi

Vanredna vijest

Cenzura u Rusiji nije novost, kaže bivši urednik Komersanta


Zahtjev za otpuštanje novinara, prema tvrnjama njihovih kolega, lično je dao milijarder Ališer Usmanov, vlasnik izdavačke kuće.

Nakon što je čitav odjel koji se bavi politikom prestižne ruske novine Komersant (Kommersant) podnio ostavku 20. maja, u znak solidarnosti s dvojicom kolega koje je uprava otpustila zbog navodne cenzure, Artemon Galustijan kaže da je ranije uočio šta se sprema, piše redakcija Radija Slobodna Evropa na engleskom jeziku.

U telefonskom razgovoru, bivši urednik reportaža u listu je podsjetio na napetu atmosferu tokom četvorogodišnjeg rada u novini, koji je okončan njegovom ostavkom 2016. godine.

"Sve što se sada događa u Komersantu počelo je davno", rekao je on. "Na početku perioda kojeg ja nazivam polu-raspad."

Galustijan je napustio novine u februaru 2016. godine, nekoliko mjeseci nakon što je smijenjen glavni web urednik Andrej Kornijahin, što je zvanično objašnjeno dijelom šireg pretresanja digitalnog tima. Otpuštanje Kornijahina došlo je ubrzo nakon što je on odobrio objavljivanje intervjua s opozicionim liderom Aleksejem Navaljnim.

"Dok se to odvijalo s mojim kolegama, nisam mogao sjediti i gledati kako su tretirali mog šefa i tim kojem sam pripadao", rekao je Galustijan. "Pa sam otišao."

Galustijan tvrdi da su u protekle tri do četiri godine, članke predviđene za objavljivanje u Komersantu redovno čitali dioničari tog lista, od kojih su mnogi bili bliski Kremlju. "Često je bilo reakcija prije nego što članak ode u štampu", rekao je Galustijan.

Nekoliko godina poslije, reakcija na jedan članak potresla je novine i izazvala tvrdnje o cenzuri.

Članak Komersanta od 17. aprila, koji je napisalo pet novinara, citirao je anonimne izvore u ruskoj vladi koji su tvrdili da će predsjednica Vijeća Federacije, velika saveznica Kremlja, Valentina Matvijenko biti degradirana.

Vijest da su autori teksta, dvojica političkih novinara - Ivan Safronov i Maksim Ivanov – otpušteni, objavljena je 20. maja. Obojica su radili za novine oko deset godina.

Nakon toga, 11 novinara - tri urednika i osam reportera - javno su obznanili svoje ostavke u novini i objavili zajedničku izjavu s gotovo 200 svojih kolega koji osuđuju otkaze Safronovu i Ivanovu. Nazvali su ih "potpuno neosnovanim i katastrofalnim za našu redakciju" i "otvorenim pokušajem da se potisne sloboda govora u Rusiji".

Kako tvrde, zahtjev za otpuštanjem Safronova i Ivanova došao je lično od milijardera Ališera Usmanova, vlasnika izdavačke kuće.

Međutim, 20. maja glasnogovornik Usmanova je porekao tu tvrdnju, izjavivši za Vedomosti da se tajkun "ne miješa u uređivačku politiku i ne donosi odluke o otpuštanju ili zapošljavanju novinara". Oligarh "nije igrao nikakvu ulogu" u otpuštanju i "saznao je za to iz medijskih izvještaja", navodi se u izjavi.

Glavni urednik Komersanta Vladimir Zelonkin nije odmah odgovorio RSE na pozive i e-mail zahtjeve za komentare. On je za Vedomosti 20. maja rekao da su "urednički standardi prekršeni" u članku od 17. aprila o Matvijenkovoj, iako je on navodno odbio da elaborira ili komentariše moguće miješanje dioničara tog lista.

Novinari koji su dali podršku svojim kolegama tvrde da su Safronov i Ivanov bili pod pritiskom da otkriju imena izvora citiranih anonimno u članku iz aprila 2019. godine.

Zamjenik urednika Gleb Čerkasov, jedan od onih koji su dali ostavke, u telefonskom razgovoru za RSE 22. maja je izjavio da vjeruje da je otpuštanje njegovih kolega "odluka političkog karaktera".

"Predstavnici administracije [izdavačke kuće] navode greške u profesionalnom ponašanju, ali mislim da je ovdje više toga uključeno", rekao je on.

Odbio je komentarisati Zelonkinovu izjavu ili njegovo ponašanje, rekavši samo da se ne slaže s tim. "Ne bih želio da postoje problemi na mom nekadašnjem radnom mjestu", rekao je on. "Previše mi je stalo do Komersanta."

"Opšta situacija za medije je jadna", dodao je on. "Produciranje propagande je jednostavno, ali dobivanje i potvrđivanje informacija postaje sve teže."

Komersant je dugogodišnji poslovni list i jedna od najcjenjenijih ruskih publikacija, koja redovno objavljuje detaljne izvještaje i povremeno istražuje pitanja osjetljiva za Kremlj.

Ali čini se da masovna ostavka može značajno uticati na njen rad, barem za sada.

"Osoblje Komersanta osjeća obavezu da obavijesti čitaoce da će Komersant, na neodređeno vrijeme, biti u nemogućnosti da ih izvještava o ruskoj politici", izjavili su djelatnici dnevnog lista u svom javnom saopštenju. "Čitaoci, partneri i oglašivači u publikaciji bit će lišeni kvalitetnog i nepristrasnog izvještavanja o brojnim političkim događajima u zemlji, i ne znamo koliko će ova situacija trajati".

Galustijan vjeruje da je to kraj cijenjenog političkog odjela.

"Komersant je konzorcij, koji uključuje i radio stanicu i web stranicu", rekao je bivši urednik lista. "A odlazak odjela za politiku je ogroman udarac čitavoj izdavačkoj kući."

"Siguran sam da nikada više neće postojati odjel za politiku u Komersantu."

XS
SM
MD
LG