Dostupni linkovi

Vanredna vijest

Britanska vlada dozvolila je prodaju opreme za posmatranje u Makedoniji, u vreme kada je vlada u zemlji bila uključena u nelegalno prisluškivanje političara, novinara i gradjana, piše britanski nedeljni list “Computer Weekly”.

Vlada Velike Britanije je odobrila izvoz kontroverzne opreme za nadzor i pored zabrinutosti u vezi izveštaja o ljudskim pravima u Makedoniji, pokazuju dokumenti do kojih je došla redakcija lista.

Istraživanje sadrži izvorna dokumenta koja pokazuju da je Velika Britanija dozvolila kompaniji “Gamma International UK” izvoz sofisticirane opreme za nadgledanje mobilnih telefona, poznate kao “IMSI catchers” u Makedoniji.

Tekst sadrži obimnu dokumentaciju koja između ostalog obuhvata odgovore britanskog ministarstva spoljnih poslova, elektronsku komunikaciju između ministarstva i britanske ambasade u Skoplju, pismenu komunikaciju kompanije i ministarstva i drugo.

Pismena komunikacija otkriva da je licenca za izvoz izdata u oktobru 2012. godine i da je za to bio konsultovan i visoki vladin funkcioner. U dokumentima se dodaje da je makedonska vlada u 2011. godini već kupovala opremu za praćenje od britanske firme, ali se ne navodi o kakvoj se opremi radi.

Kompanija “Gamma International UK” često se pominje u britanskim medijima, pre svega zbog kontroverzne opreme koju nudi na tržištu.

“Reporteri bez granica” pišu da ova firma, čije je sedište u Britaniji, ali ima podružnice u Nemačkoj, jugoistočnoj Aziji i na Bliskom Istoku, prodaje opremu vladinim agencijama za prisluškivanje, a da se njihov “FinFisher” softver smatra jednim od najnaprednijih na svetskom tržištu.

Ova britanska kompanija indirektno se spominje i u jednom predmetu makedonskog Specijalnog javnog tužilaštva. U njemu se prvooptuženi Sašo Mijalkov, bivši direktor Uprave za bezbednost i kontraobaveštavanje, tereti da je zajedno sa još dvojicom, nabavio opremu za praćenje komunikacija vrednu million i po evra, a da su je fakturisali na 2 miliona evra.

Sa dodatnim aneksom u dogovoru, u privatnim džepovima je završilo 800 hiljada evra, saopštilo je Specijalno javno tužilaštvo kada je objavilo ovaj slučaj.

Radio Slobodna Evropa je uputio pitanja o ovom slučaju MUP-u Makedonije i britanskoj ambasadi u Skoplju, ali zasada nemamo odgovore.

  • 16x9 Image

    Blagoja Kuzmanovski

    U novinarstvu je od 1993. kada počinje da radi u dnevnoj redakciji Makedonskog radija. Bio urednik i voditelj informativnih emisija. Od 2002. šef dopisništva RSE u Skoplju.

Facebook Forum

XS
SM
MD
LG