Dostupni linkovi

Vanredna vijest

Priveden vlasnik "Kurira" Radisav Rodić


Radisav Rodić, FOTO: Vesna Anđić
Radisav Rodić, vlasnik Kurira i još nekoliko nekoliko beogradskih listova, uhapšen je u Beogradu pod sumnjom za zloupotrebu službenog položaja i utaju poreza.

Njegovi saradnici tvrde da se radi o obračunu vlasti sa slobodnim medijima, dok deo javnosti napominje da se sva krivična dela jednostavno moraju sankcionisati. Uz sve to, novinari i njihova udruženja podsećaju na kontroverznu ulogu dnevnog tabloida Kurir u medijskoj sferi proteklih godina.

Radisav Rodić, vlasnik listova Kurir, Glas Javnosti, Grom i Stil, i Slavoljub Kačarević, bivši urednik i direktor Glasa javnosti, uhapšeni su u Beogradu, gde su ih saslušali pripadnici Službe za borbu protiv organizovanog kriminala MUP-a Srbije.

Policija nije saopštila razloge hapšenja, a ranije je objavljeno da je beogradsko Okružno tužilaštvo protiv Rodića, Vekomira Joksimovića i Snežane Jerinić podnelo zahtev za sprovođenje istrage, jer se sumnjiče da su lažnom dokumentacijom podigli kredit od Komercijalne banke u iznosu od oko 22 miliona dinara, kao i da Rodića poreska policija tereti da je kao odgovorno lice u firmi ABC produkt, u okviru koje posluju njegove novine, utajio porez od 203,3 miliona dinara.

Aleksandar Rodić, sin uhapšenog vlasnika beogradskih listova, izjavio je da država protiv njegovog oca vodi politički motivisan proces u nameri da ugasi slobodne medije, i poručio da će nastaviti sa štampanjem Kurira:

"Mi se ničega ne bojimo. I bićemo još oštriji, sada ćemo da iznosimo sve… Da objasnimo narodu u kakvoj zemlji živi, u državi u kojoj postoji selektivna pravda, u kojoj su svi političari zaštićeni i abolirani od kriminalnih radnji koje su činili i koje čine i dan danas. Najveći njihov strah je javno mnjenje, i samo toga se plaše. Zato su i donosili te zakone, i zato raznoraznim ekonomskim pritiscima vec godinama uništavaju naše kompanije, samo zbog toga što objavljujemo njihove korupcionaške afere."


Pres konferencija urednika listova "Kurir" i "Glas". Foto: Vesna Andjic

Predstavnici Kurira izneli su podatak da je od 2005. u tom listu bilo 1.070 finansijskih kontrola, tvrdeći da nije pronadjena ni jedna greška u radu, i saopštili da nije tačno da Kurir drzavi duguje novac.

Intenzivne finansijske kontrole Kurira koincidirale su sa serijom kritika i optužbi na račun ministra ekonomije Mlađana Dinkića koje su objavljivane u tom listu, a ubrzo nakon toga Skupština je usvojila izmene Zakona o informisanju koje predviđaju oštre kazne za medije.



TEKSTOVI KOJI NISU BILI DOKAZANI


Nadežda Gaće
, predsednica Nezavisnog udruženja novinara Srbije, izjavila je za naš radio da od pravosudnih organa očekuje da objektivno utvrde da li je Kurir poslovao protivzakonito ali i podsetila da je, sa aspekta medijske borbe za istinu, uloga te novine u prošlosti bila vrlo diskutabilna:

Nadežda Gaće, Foto: Vesna Anđić
"Prosto ne mislim da je to lični obračun jednog ministra sa jednom novinom. Bez obzira što je Kurir u poslednjih nekoliko godina objavljivao drastično grozne tekstove protiv ministra Dinkića. To su politički tabloidi, listovi u kojima se pakovala drugačija scena Srbije, ona koja je kod ljudi izazivala gadjenje. Ili je neko lopov ili nešto drugo, ali uvek su to bili tekstovi koji nisu dokazani."

Kao dnevni tabloid, Kurir se bavio raznim skandalima i aferama, često objavljivao informacije iz nezvaničnih izvora kritikujući vlast, kao i neproverene vesti o javnim ličnostima za koje su analitičari procenili da su neretko za cilj imale diskvalifikaciju osoba o kojima se piše.

Nebojša Popov, urednik lista Republika, rekao je za naš radio da eventualna zabrana nekih novina ništa ne rešava, a ponajmanje donosi dobitak:

"Kada kažem da nema suvišnog medija, mislim na prvi amandman američkog ustava koji garantuje neograničenu slobodu mišljenja i javne reči. Trebalo bi rasudjivati, suditi pa i presudjivati konkretna dela, kao što su kradja, laži i uvrede. A ako ne razlikujemo tu slobodu mišljenja i javne reči i njenu neograničenost, onda možemo krenuti u pravcu kako izaći na kraj sa nekim. Pa čim počnete tako da razmišljate, to znači da imate nameru nekoga da sklonite."


LOBI KOJI NE ŽELI STABILIZOVANJE SRBIJE


Popov kaže da medije kao što je Kurir u Srbiji uvek prati misterija ko ih je i zašto pokrenuo:

Nebojša Popov
"Prateći zbivanja u našoj zemlji tokom poslednjih nekoliko decenija, uvek se u takvim okolnostima prisetim raznih mahera za koje manje više ne znamo. Raznih mahera takozvanog psihološkog rata koji uvek imaju nekakve prigodne ciljeve."

Na ovu konstataciju nadovezuje se i mišljenje Nadežde Gaće, predsednice NUNS-a:

"Mislim da je organizovani kriminal u Srbiji i dalje strahovito moćan. Moćni su oni koji su se najviše obogatili tokom režima Slobodana Miloševića, a to su ne samo novobogataši nego i delovi tajnih službi. Prosto mislim da u srpskom društvu još postoji veoma snažan lobi koji ne želi da se Srbija stabilizuje, i ja sam to u Kuriru prepoznavala."


Novinarka Vesna Mališić u izjavi za naš program zaključuje da nije lako komentarisati pravnu suštinu odnosa vlasti prema Kuriru, ali da je posle godina iskustva teško te novine okarakterisati kao medij u službi borbe za istinu i slobodu štampe:

"Oni na neki način možda jesu žrtva jednog postupka, ali mislim da ih minuli rad na neki način osporava. Mnogo toga što je Kurir radio ne spada u novinarstvo. Zato što je taj list mnogo doprineo brutalizaciji našeg političkog života i u javnost uneo opasnu količinu zbunjenosti i osećanja da je sve prljavo i da su svi ljudi isti."
  • 16x9 Image

    Zoran Glavonjić

    Novinarsku karijeru počeo je 1995. u informativnoj redakciji beogradske televizije Studio B. Radio je u beogradskom listu "Dnevni telegraf" i u dnevniku "Glas javnosti". Na RSE je od avgusta 2000.

XS
SM
MD
LG