Dostupni linkovi

Crnogorska Vlada ogovorila je Ambasadi SAD koja je na Tviteru objavila da "nastavlja da podržava nezavisne i slobodne medije, što je ključno za Crnu Goru i njene euroatlantske i EU težnje".

Tvit se dovodi u vezu sa poslednjim dešavanjima u Savjetu Televizije Crne Gore (TVCG) jer je Ambasada SAD prilikom objave tagovala odnosno, označila Vladu, Javni servis i pet nevladinih organizacija koje su zajednički javno pozvale međunarodne institucije i domaću javnost da pažljivo prate dešavanja u Savjetu državne televizije za čijih je nekoliko članova Agencija za korupciju utvrdila da su u sukobu interesa.

Administrativni odbor crnogorske Skupštine, tijelo koje imenuje i razrešava članove Savjeta, je najavio brzo i zakonito postupanje u ovom slučaju.

Crnogorska Vlada je u odgovoru na svom Tviter nalogu napisala da „dijeli sa SAD sistem vrijednosti: demokratija, ljudska prava, sloboda medija, vladavina prava i neselektivna primjena zakona“.

Međutim, predstavnici nevladinih organizacija MANS, CeMI, Institut Alternativa, CGO, CRNVO u hitnom postupanju Agencije za korupciju i reakciji Odbora vide „političku opstrukciju Demokratske partije socijalista (DPS) u cilju destabilizacije Javnog servisa“, kako su naveli u zajedničkom saopštenju.

Zatražili su pojačanu pažnju međunarodne i domaće javnosti jer „sumnjaju u politički pritisk DPS-a“ koji preko ovih institucija želi da kontroliše Javni servis TVCG.

Zašto postupanje ovih institucija smatraju „pritiskom i selektivnim pristupom“, objasnila je za Radio Slobodna Evropa Ana Đurnić, istraživačica javnih politika u Institutu alternativa (IA).

„Imali smo brzo i hitno i negdje efikasno djelovanje oba ova organa na koje ranije nijesmo navikli. I upravo zbog toga su naše sumnje više utemeljene. A i zbog toga što, kada su u pitanju slučajevi koji se direktno tiču DPS, bilo da je u pitanju sukob interesa njihovih funkcionera ili nespojivost njihovih funkcija - nijesmo ranije primijetili ovakve hitne rezultate i hitno postupanje“, kazala je Đurnić.

S druge strane, iz vladajućeg DPS to odbacuju, navodeći da nikada nijesu uticali na TVCG. Predsjednik parlamentarnog Administrativnog odbora Ljuiđ Škrelja iz DPS je na sjednici tog odbora 6. oktobra 2017. godine kazao da će se u ovom postupku, kao i uvijek, "odlučivati u skladu sa zakonom“.

„Ne zaboravite, niko se nije žalio kada je ovaj Odbor izabrao te ljude da budu članovi Savjeta RTVCG. Pa valjda imamo pravo i da kontrolišemo i da vidimo đe se stiglo. I kako se radi, i šta su prijavili, i koje su okolnosti nastale od dana kada su izabrani do dana današnjeg“, poručio je Škrelja.

Podsjetimo, do promjena u TVCG dolazi nakon što su pojedini članovi Savjeta prilikom izbora generalnog direktora podržali Andrijanu Kadiju, koja je prema ocjenama struke, Javni servis otvorila za sve strane, i izazvala revolt Vlade i DPS-a. Krajem juna ove godine, Kadija je izabrala novinara Vladana Mićunovića za direktora TVCG.

Više u službi javnog interesa a manje u službi političkih partija: Duško Vuković
Više u službi javnog interesa a manje u službi političkih partija: Duško Vuković

Od tada javnost zapaža promjene i otklon od dotadašnjeg načina uređivanja programa, koji je godinama unazad stručna i laička javnost kvalifikovala kao „partijski servis DPS- a“, a ne javni servis svih građana.

„Vidljivi su pomaci da je ta televizija sada više u službi javnog interesa, a manje u službi političkih partija, bilo da su one opozicione partije“, kazao je nedavno govoreći o promjenama u programu Javnog servisa novinar Duško Vuković.

Ubrzo su se pojedini članovi Savjeta, nakon anonimnih prijava, našli pod lupom Agencije za korupciju koja je utvrdila da su u sukobu interesa. Par dana poslije nalaza Agencije, član Savjeta Ivan Mitrović je podnio ostavku, a režiser Nikola Vukčević potvrdio je da je dobio odluku Agencije o pokretanju prekršajnog postupka. I objasnio šta mu se stavlja na teret:

„Moj rediteljski honorar, ostvaren od režiranja određenog dokumentarnog filma, koj je urađen u privatnoj produkcji i koji ni na koji način nema veze sa produkcijom RTVCG – tretira se kao sukob interesa. Dakle, ako sam kriv za to što sam se bavio svojim poslom u svoje slobodno vrijeme i od sredstava koja ni na koji način nemaju veze sa RTVCG – kriv sam“, napisao je režiser Nikola Vukčević.

Da li se postupanje Agencije i skupštinskog Odbora može dovesti u vezu sa promjenom uređivačke politike u TVCG i šta je, zapravo na sceni na ceni: udar vladajuće političke partije na TVCG ili postupanje institucija sistema?

„'Ajde da kažemo tako - udar na Savjet dolazi u trenutku kada se počinje prepoznavati i u javnosti da se tu nešto mijenja i da postoji jedan otklon od ranije uređivačke politike. I ja mislim, apsolutno, da se to može shvatiti kao pokušaj pred neke moguće sljedeće izbore itd ...da se ponovo uspostavi ili povrati makar dio kontrole nad važnim medijem kakav je nacionalni Javni servis“, smatra novinar Duško Vuković.

Facebook Forum

XS
SM
MD
LG