Dostupni linkovi

Nekoliko mjeseci pred početak rata u BiH čelništvo Srpske demokratske stranke održalo je press konferenciju o uredjivačkoj politici TV Sarajevo. Tadašnji potpredsjednik stranke, Nikola Koljević, je na početku dao šestominutnu izjavu u kojoj optužuje TV Sarajevo za "anti-srpsku" uređivačku politiku. Kad su mi kolege stigle sa tom izjavom, pitajući šta da rade, sugerirao sam da je kompletnu objave u TV dnevniku. Kao najdogovorniji za uređivačku politiku napisao sam odgovor sa samo jednom rečenicom: "Izražavam žaljenje što u izjavi nema ni jedne činjenice i ni jednog primjera!" To me veče kući nazvao Nikola Koljević nudeći izvinjenje.

Kada je prije nekoliko mjeseci objavljen plan Ahtisarija za rješenje kosovskog statusa jedna je novina objavila priču kako je Ahtisari navodno dobio novac od albanskog lobija, izvori za tu tvrdnju ili nisu nikako navedeni, ili su pak - lažni. To je, uostalom, uspješno razotkrila redakcije radija "Slobodna Evropa" kao i neki drugi mediji. Novina koja je to objavila se zove "Fokus" i izlazi u Banjaluci.

Prije nekoliko dana, visoki predstavnik u BiH, Miroslav Lajčak je objavio odluku kojom želi da obezbjedi efikasniji rad blokiranog parlamenta. Premijer RS je zaprijetio da će njegovi poslanici napustiti vladu i sjednice parlamenta. I eto banjalučkog "Fokus-a" još jedanput sa novim "otkrićima":

"Posljednje odluke Miroslava Laj;aka uperene protiv RS kupili su bošnjački lobisti"; "Diplomatsku pretpripremu obavio je ambasador Velike Britanije u BiH, Metju Rajkroft, koji često odsjeda sa Zlatkom Lagumdžijom i Bakirom Izetbegovićem"; "Izvori u Crnoj Gori tvrde da je Lajčak, kao nagradu za samostalnu Crnu Goru, od njenih vlasti dobio nekretnine u vrijednosti od 15 milijuna eura"; "Te nekretnine Lajčak je prodao Rusima. Naravno, iskoristio je uticaj, pa je tu svoju transakciju od 15 miliona evra pokrio papirologijom, ali ne pod svojim imenom, već pod imenom svog sunarodnika." itd. Ni za jednu od gore navedenih tvrdnji nema ni jedne činjenice i ni jednog izvora. Slijede druge optužbe, čak i osobne uvrede. Stil je iz onih komunističkih pamfleta iz kasnih pedesetih godina prošlog stoljeća.

Sad će se, naravno, neki baviti citiranjem "Fokus-a" i sve će to poslužiti za dalje mazanje očiju tamošnjim čitaocima ili gledateljima i za dalju podršku političkim liderima. U Banjaluci pripremaju bojkot i zakazuju protestne mitinge za ponedjeljak i prijete da će ukinuti bonske ovlasti visokom predstravniku. "Odluka o tome do kada će biti visoki predstavnik sa bonskim ovlastima, to je odluka koja se ne donosi u ovoj zemlji!" - poručuje Lajčak. On kaže da ne razumije zašto su zvaničnici bosanskih Srba "namjerno" pogrešno interpretirali najnovije mjere koje je preduzeo, naglasivši kako je entitetski premijer Milorad Dodik tokom dvosatnog sastanka u ponedjeljak sve tačke prihvatio. Podrška je Dodiku brzo stigla od premijera Srbije. Vojislav Koštunica kaže kako su "cilj Lajčakovih mjera i Ahtisarijevog plana ukidanje Republike Srpske i proglašavanje jednostrane nezavisnosti Kosova", što je "otvoreno ugrožavanje suštinskih interesa srpskog naroda".

Na prostoru koji se nekada zvao Jugoslavija ima dosta novina i novinara koji se mogu pohvaliti da su se po svojoj profesionalnosti, hrabrosti i osobnom poštenju izdigli daleko iznad kriterija sredine u kojoj su radili. Osobno mislim da je tu prednjačio splitski "Feral Tribune", zatim sarajevski "Dani" i "Oslobođenje", beogradska "Borba" i nekad "Vreme", podgorički "Monitor" i tako dalje. Ne vjerujem da sam jednostran ako u tu grupu predratnih profesionalaca svrstam i RTV Sarajevo da podsjetim na početak ove kolumne. Ali, isto tako ima, nažalost, još više novinara i novina čiji je neprofesionalan rad do te mjere bio u službi raznih službi i raznih političara da je njihov broj daleko nadmašio broj onih koji su pokušavali raditi časno. Oni će rado podržati tezu da postoji tajni plan negdje u svijetu da se ukine RS ili će tražiti povezanost Ahtisarijevog plana za Kosovo i Lajčakove odluke. Neće trošiti energiju i istraživati, zatražiti dokaze za te tvrdnje, niti će se zapitati kako to lideri u Beogradu i Banjaluci uvijek govore o nekim medjunarodnim zavjerama protiv Srba, a još ne dokazaše ni jednu od njih. Ko se sjeća, najprije su na čelu te zavjere bili Nijemci, pa ustaše, zatim balije, pa Clinton, pa NATO, pa Solana, pa Ahtisari, pa SAD, pa Karle del Ponte, Haškog sud i sada - eto još jednog neprijatelja, Miroslava Lajčaka.

Ja se slažem - postoji zavjera protiv Srba samo što ona nije ni u Briselu, ni u Washingtonu, ni u Hagu ni u Sarajevu - nego u Beogradu.

  • 16x9 Image

    Nenad Pejić

    Od rujna mjeseca 1993. je zaposlen na Radiju Slobodna Evropa. Osnivač je redakcije na južnoslavenskim jezicima, koja je sadržavala programe na albanskom, bosanskom, crnogorskom, hrvatskom, makedonskom i srpskom jeziku, kao i regionalni program. Godine 2002. kao prvi neamerikanac imenovan je za zamjenika direktora Radija Slobodna Evropa, 2013. na mjesto glavnog i odgovornog urednika RFE/RL a u februaru 2014. i za kopredsjednika kompanije.

XS
SM
MD
LG