Dostupni linkovi

HRT – povratak u prošlost


Kada sam, sada već poodavno, pročitao vijest da sa mjesta ravnatelja HRT-a odlazi Mirko Galić, a odmah zatim da ga zamjenjuje Vanja Sutlić zanimalo me samo jedno: da li će HRT nastaviti tamo gdje je Mirko Galić stao ili će krenuti nazad?! Odgovori su počeli stizati jedan za drugim, a prošlotjedni izbor Hloverke Novak Srzić na čelo Informatinvog programa je samo, logična, točka na “i”.

Vanja Sutlić, čitavog života novinar, počeo je svoj mandat kao političar. Već prvi potezi su ga definirali kao čovjeka koji radije popušta politici nego što brani principe. U travnju je u emisiji “Piramida” svoj stav izrekao izvjesni Rade Leskovac. Stavovi su bili sporni, desnica HDZ-a se obrušila na TV. Glavna urednica Tanja Šimić, se s pravom, branila principom slobode riječi. Glavni ravnatelj je odmah popustio zahtjevima desnog krila HDZ-a i podržao iznudjenu ostavku glavne urednice Tanje Šimić. Tanje Šimić je, dakle, morala odstupiti samo zato što je dovela “pogrešnog” gosta!! Hoće li Sutlić odobravati sve goste u svim emisijama HRT-a?

Od glavnog ravnatelja se ogradio urednički kolegij informativnog programa, sa njim se nije složilo ni Hrvatsko novinarstvo društvo, ali to Sutliću nije smetalo. Slijedeći mu je potez bio jednako politički. Ocijenio je TV izvještaj o fizičkom sukobu članova Vijeća HRT-a, inače sasvim profesionalan, kao jednostran i zatražio odgovornost glavnog urednika informativnog programa. Cijeli kolegij je stao uz urednika, ali uzalud. Treći mu je politički potez bio nakon emitiranja montirane snimke Thompsonovog koncerta. Zbog emitiranja snimke javni prosvjed HRT-u je poslao Efraim Zuroff, u ime Centra Simona Wiesenthala, a o veličanju fašizma na HRT-u pisali su i New York Times, i International Herald Tribune. Vijećnica Jadranka Kolarević, koja je s podrškom HDZ-a ušla u Vijeće i glasala za Sutlića, napala je Zuroffa antisemitskim pamfletom. Predsjedavajući ju je, naslutivši nevolju, pokušao prekinuti, ali nije uspio. Potom je izraelski ambasador u pismu predsjedniku Sabora Vladimiru Šeksu zatražio njezinu smjenu. Šeks i Sanader su ćutali ali je Sutlić podržao članicu Vijeća HRT-a!! Ona je glasala za njega, a on za nju! Ambasador je gost u Hrvatskoj i ne može naredjivati, a članica Vijeća HRT-a ima pravo da kaže šta misli - presudjuje Sutlić. Tako je glavni ravnatelj počeo da odredjuje ko ima pravo na slobodu riječi, a ko nema. To pravo nema Rade Leskovac iz onog prvog primjera, ali ima Jadranka Kolarević iz ovog drugog!!

Pod geslom da hoće svoj tim, smjenio je sve ključne članove tima Mirka Galića. Od Marije Nemčić, direktorice televizije, pod čijom se palicom HRT promjenio bitno na bolje, do glavnog urednika informativnog programa Vladimira Rončevića čija je redakcija na posljenjem TV festivalu pokupila najveći broj nagrada! Najavio je duboke promjene i izjavio da na televiziji više neće biti podjela na lijeve i desne, vaše i naše, nego samo na one koji znaju i ne znaju raditi! Ostaje nejasno zašto duboke promjene u ovom RTV sistemu kad je on jedan od boljih medju tranzicijskim zemljama!!?? Ja do sada, kao gledatelj, nisam ni znao ko su vaši i naši, lijevi i desni, ali sam znao one koji su znali i one koji nisu znali raditi! Možda će Vanja Sutlić sada promijeniti kriterije šta je dobro, a što loše.

Svaki ravnatelj, naravno, ima pravo na svoj tim. Ravnatelj HRT-a takodjer. Svaki ravnatelj biranjem svog tima šalje odredjenu poruku javnosti. Tu je poruku novi glavni ravnatelj već poslao putem gornjih primjera. I dolazak Hloverke Novak Srzić na čelo Informativog programa je samo jedan u nizu tih političkih poteza. Mora da negdje u Parizu grize nokte - Mirko Galić. Sve što je radio sad je srušio njegov zamjenik, a sve će dokrajčiti Hloverka Novak Srzić, osoba koju je Mirko Galić pismeno obavijestio, kad je napuštala HRT, da se mora odazivati sudskim pozivima u šest postupaka koje protiv HRT-a radi njenih emisija vode INA, Cor-meridianum i tri pojedinca. Zahtjevi za odštetu ukupno iznose - 276 MILIJUNA kuna!

Zbog nje su novinari elektroničkih medija osnovali “Forum 21” u cilju odbrane neovisnog novinarstva. “Deset godina nakon osnivanja Foruma 21.... njen povratak na ovakvu poziciju u ovom trenutku je zapravo zastrašujuće.“ - kaže za naš radio urednica na zagrebačkom Radiju 101, Zrinka Vrabec Mojzeš. Denis Latin, jedan od najuglednijih novinara u Hrvatskoj: "Razočaran sam i čini mi se da se vraćamo deset godina unazad.'' Dugogodišnji predsjednik Hrvatskog helsinškog odbora za ljudska prava Žarko Puhovski: “Ja sam prije dvije godine odbio surađivati s njom, nakon što je u jednoj emisiji, u kojoj smo bili Ivo Goldštajn i ja, sebi dopustila da tolerira jedan antisemitski ispad gledatelja i onda je naknadno tvrdila da uopće nije čula o čemu je riječ.“

Ne treba se čuditi ni daljnim promjenama u uredničkog timu, jer promjena tima nije samo “moje pravo da radim sa svojim timom” nego je to prije svega promjena uredjivačke politike. Ako na čelo informativnog programa Hrvatske televizije može doći osoba koja je bila (a meni osobno i ostala) oličenje pristrasnog novinarstva i govora mržnje u Hrvatskoj; osoba koja ima zakonski spor vrijedan 30 tisuća EUR-a sa firmom u koju se vraća, (“Tužba protiv Hloverke se neće povući” - kaže glavni ravnatelj Vanja Sutlić); osoba koja je otišla iz firme zato što u njoj “vlada socijalistička atmosfera”; te osoba protiv koje je većina novinara - onda to samo znači da je Hloverka Novak Srzić na to mjesto MORALA doći. Nije to pitanje profesije, nego politike, Hloverka nije uzrok nego posljedica i zato nije tema Hloverka, nego Vanja Sutlić.
HRT se vraća u svoju prošlost. Što reče moj uvaženi kolega, Denis Latin: “Kao da gledam nekakvu reprizu.'' Ja, osobno, samo čekam da se na ekranu pojavi rehabilitirano lice - Ivića Pašalića.

Email me Nenad Pejic
  • 16x9 Image

    Nenad Pejić

    Od rujna mjeseca 1993. je zaposlen na Radiju Slobodna Evropa. Osnivač je redakcije na južnoslavenskim jezicima, koja je sadržavala programe na albanskom, bosanskom, crnogorskom, hrvatskom, makedonskom i srpskom jeziku, kao i regionalni program. Godine 2002. kao prvi neamerikanac imenovan je za zamjenika direktora Radija Slobodna Evropa, 2013. na mjesto glavnog i odgovornog urednika RFE/RL a u februaru 2014. i za kopredsjednika kompanije.

XS
SM
MD
LG