Dostupni linkovi

Vanredna vijest

Radio Slobodna Evropa će se žaliti Vrhovnom sudu Rusije


Sedište Radija Slobodna Evropa (RFE/RL) u Pragu

Radio Slobodna Evropa (Radio Free Europe/ Radio Liberty - RFE/RL) žaliće se Vrhovnom sudu Rusije i tražiti da odbaci novčanu kaznu od 100.000 rubalja (1.440 dolara) koja je izrečena u julu na osnovu kontroverznog zakona o "stranim agentima" u zemlji.

Odluka je donesena nakon što je moskovski gradski sud odredio 13. decembra da se odbije žalba RFE/RL koja je upućena nakon odluke Okružnog suda od 21. avgusta da kazna ostane na snazi. Novčana kazna izrečena je na osnovu toga što su sudovi utvrdili da RFE/RL nije ispunila obavezu da izveštava o svom radu u Rusiji nakon što je Ministarstvo pravde u decembru 2017. godine RFE/RL i nekoliko njegovih odeljenja odredilo kao "strane agente".

Označivanje RFE/RL kao stranog agenta zasniva se na zakonu koji je predsednik Rusije Vladimir Putin potpisao u novembru 2017. godine i koji je omogućio vladi da primeni tu oznaku na medije koji primaju sredstva iz inostranstva, podvrgavajući ih istim zahtevima kao i nevladine organizacije koje primaju sredstva iz inostranstva.

RFE/RL je platio kaznu, ali tvrdi da nije bio u mogućnosti da ispuni zahtev o izveštaju do 15. aprila, jer je Ministarstvo pravde, uprkos ponovljenim zahtevima, propustilo da dostavi obrasce i pravovremeno iznese detalje postupka izveštavanja. Službene instrukcije za izveštavanje za ne-ruske pravne subjekte kao što je RFE/RL objavljene su tek 16. aprila.

Ekspanzija ionako već kritikovanog zakona o "stranim agentima" i uključivanje medija u tu kategoriju izazvala je oštre kritike zapadnih vlada i aktivista za ljudska prava koji tvrde da se Kremlj time služi zarad suzbijanja informacija. "Odluka Gradskog suda u Moskvi je poslednji napor ruskih vlasti da onemogući rad naše kompanije, a posebno rad naših novinara u Rusiji", izjavila je v.d. predsednika RFE/RL Dejzi SIndelar. "Naš posao je da pružimo uravnoteženo i objektivno izveštavanje o događajima u Rusiji i svetu", dodala je Sindelar. "Bilo kakva sugestija da su naši novinari agenti bilo koje vlade je lažna."

Ruski zvaničnici su rekli da je širenje zakona o "stranim agentima" na medije bio "simetrični odgovor" nakon što je od RT-a, satelitske televizije koju podržava Kremlj, zahtevano da registruje svoju američku radnu jedinicu prema Zakonu o registraciji stranih agenata. Američke obaveštajne službe su optužile RT za širenje propagande.

Rusko Ministarstvo pravde proglasilo je Radio Slobodna Evropa/Radio Sloboda, Glas Amerike, te nekoliko pridruženih medijskih servisa "stranim agentima", u decembru 2017. godine.

U saopštenju na web stranici tog ministarstva tada je navedeno da su Radio Slobodna Evropa, Glas Amerike, televizijski kanal Current Time (Aktualne teme), potom Tatar-Baškirski servis RSE, Sibir Reality, Ideal Reality, Faktograf, Kavkaz Reality i Krim Reality, "strani masovni mediji koji funkcionišu kao strani agenti".

Američki zvaničnici tvrde da se američki i ruski zakoni znatno razlikuju i da Rusija koristi svoje zakonodavstvo o stranim agentima da ućutka neslaganje i obeshrabri slobodnu razmenu ideja.

RFE/RL je privatna, neprofitna organizacija finansirana grantom američkog Kongresa, koju nadgleda Američka agencija za globalne medije (USAGM), supervizor vladinih civilnih radiodifuznih i medijskih operacija. Zakon SAD-a garantuje uređivačku nezavisnost RFE/RL, uspostavljanjem informativnog zaštitnog zida između RFE/RL i američke vlade.

XS
SM
MD
LG