Dostupni linkovi

Spor oko javnog poziva za članove UO RTS-a


Beograd, zgrada Radio-televizije Srbije, Foto: Bojana Matić

Hoće li Srbija konačno dobiti ne samo nominalne nego i stvarne javne medijske servise? Na sigurnoj udaljenosti od dežurnih političkih pritisaka? I hoće li se organi zaduženi za praćenje rada medijskih javnih servisa jednom izdići do odgovornosti koju njihov rad podrazumeva? Sva je prilika da se to u haotičnoj Srbiji neće u bliskoj budućnosti dogoditi.

U četvrtak je u dnevniku 'Politika' objavljen javni poziv za predlaganje novih članova Upravog odbora Radio-televizije Srbije, iako članovima postojećeg Odbora mandat ističe tek za tri godine. Odluka o publikovanju javnog poziva nije doneta na sednici Saveta Radiodifuzne agencije, rekao je medijima Aleksandar Vasić, zamenik Nenada Cekića, predsednika Saveta Radiodifuzne agencije, uz dodatak da to nije ni bilo obavezno. Neki članovi Saveta, poput Svetozara Stojanovića, nisu čak bili ni upoznati sa odlukom da se raspiše ovaj javni poziv. Vasić je na tu izjavu lakonski odgovorio da ni to nije bilo neophodno. Evo šta nam je ovim povodom rekao član Saveta Radiodifuzne agencije Sveta Stojanović:

"Naravno da nisam znao, nisam ni bio u Beogradu, a kamoli da sam znao. Inače, Radio-televizija Srbije je dala moju izjavu da nisam znao i da ta odluka nije doneta na nekom sastanku Saveta."

RSE: Molim vas, kakav je po vama smisao tog javnog poziva tri godine pre isteka mandata?

Stojanović: Nemam pojma, nisam ni video taj konkurs. U Kruševcu sam i imam neko zasedanje.

RSE: Objašnjenje Vasića je bilo da to nije konkurs već javni poziv gde se predlažu kandidati za budući Upravni odbor, tri godine pre isteka mandata članova!?

Stojanović: Čuo sam to sinoć na televiziji, da za takvu stvar navodno ne treba nikakva odluka Saveta. Rekao sam da me čudi takva izjava jer smo odluke uvek donosili kolektivno na sastancima. Ali, zaista ne znam o čemu se radi, nisam u Beogradu.

RSE: Da li imate utisak da je tu reč o političkom pritisku?

Stojanović: Ne, ne.. Ne mogu nikoga da optužim jer kada bih to učinio morao bih da istupim na drugi način. Nisam obavešten, a kada bude sastanak videćemo šta ćemo.

I Predrag Marković, takođe član Saveta Radiodifuzne agencije, izjavio je da nije bio upoznat sa odlukom da se objavi javni poziv, a ponašanje čelnika Saveta – Cekića i Vasića - ovako je okarakterisao:

"To je slučaj privatizacije važnih funkcija kao što su predsednik i zamenik predsednika Radiodifuzne agencije bez odgovarajuće procedure."

RSE: Vasić je, kao što ste čuli, rekao da nije ni bilo potrebe za održavanjem sednice Saveta za donošenje odluke o objavljivanju javnog poziva?

Marković: To nije tačno, konsultovali smo zakon i to je apsolutno netačno.

RSE: Kakav je uopšte smisao ovog javnog poziva kada to nije konkurs, a tri godine pre isteka mandata već postojećeg Upravnog odbora?

Marković: Smisao je pritisak, to deluje kao ličan i bahati čin.

RSE: Da li imate utisak da je to pritisak izvesnih ljudi iz Saveta Radiodifuzne agencije, na primer Cekića i Vasića, na Tijanića ili da je reč o političkom pritisku novih vlasti koje se formiraju?

Marković: Mislim da je više reč o ličnom obračunu jer mislim da je prošlo to vreme kada su se odluke donosile u potaji i iznenada. Mislim da je to pre privatni obračun, a ne stav nove Vlade.

RSE: Ali, ovo ipak nekako vremenski koincidira?

Marković: Naravno, ali je ta koincidencija, rekao bih, isto tako plod privatne inicijative.

Ni Aleksandar Vasić ni Nenad Cekić nisu danas dostupni medijima, a Jelena Kolo, načelnica Službe za odnose sa javnošću Saveta Radiodifuzne agencije, izjavila nam je sledeće:

"Stav Saveta Radiodifuzne agencije je da neće biti ocene i objašnjenja javnog poziva do sledeće sednice Saveta."

RSE: Kada je sledeća sednica Saveta?

Kolo: To zaista ne znam.

Upravni odbor Radio-televizije Srbije okarakterisao je objavljivanje javnog poziva za predlaganje novih članova tog tela kao skandal i istakao da očekuje da će Savet Radiodifuzne agencije 'raspraviti ovaj incident' i o tome obavestiti javnost.

O čemu je ovde reč – da li o ličnom obračunu Cekića i Vasića s jedne, i aktuelnog generalnog direktora Radio-televizije Srbije Aleksandra Tijanića, s druge strane, ili je u pitanju politički pritisak s ciljem da se javni medijski servis stavi pod kontrolu?

Šta o ovom slučaju kažu u Nezavisnom udruženju novinara Srbije? Predsednica Nadežda Gaće:

"RRA je jedini zadužen da prati rad javnog servisa. RRA raspisuje javni konkurs i svi u Srbiji imaju pravo da konkurišu tako što individua šalje pismo RRA i predlaže svoje kandidate. Na osnovu toga je i izabran ovaj Upravni odbor Radio-televizije Srbije, odnosno javnog servisa, i on je izabran na pet godina. Gospodin Cekić ne može da se igra i da pravi javni poziv. Pre svega, on mora da izmeni neke članove svog tela - neki su izabrani na tri, neki na četiri, a neki na šest godina."

Na pitanje kako da se shvati objavljeni javni poziv Saveta Radiodifuzne agencije, Nadežda Gaće kaže da ne zna šta stoji iza takve Cekićeve odluke:

"Da li je to neki novi politički pritisak na gospodina Cekića da Upravni odbor Radio-televizije Srbije izgleda drugačije ili gospodin Cekić pokušava da prepliva na neku drugu stranu, ne znam. On može da menja Upravni odbor Radio-televizije Srbije, ali bi prvo morao da izađe sa apsolutno tačnom ekonomskom i poslovnom analizom javnog servisa. Tek onda, ako bi našao manjkavosti u poslovanju, bi imao pravo da traži promene. Ovi ljudi su izabrani na pet godina, ne govorim o njihovom kvalitetu, i procedura se mora poštovati."

  • 16x9 Image

    Branka Trivić

    Diplomirala na Fakultetu političkih nauka u Beogradu, na Odseku za međunarodne odnose. Radila kao novinar i urednik u Informativnom i Kulturnom programu Radio-televizije Beograd od 1983. do 1992. Za RSE radi od decembra 1993. godine.

XS
SM
MD
LG