Dostupni linkovi

logo-print

Udruženja novinara: Političke smene i čistke na RT Vojvodine


Ulaz u Radio-televiziju Vojvodine, Novi Sad

Ulaz u Radio-televiziju Vojvodine, Novi Sad

Nepunih mesec dana posle izbora u Srbiji na svim nivoima, sudeći prema najnovijim promenama na Javnom medijskom servisu Vojvodine, upodobljavanje medijske scene je u punom jeku.

Nakon što je smenjen programski direktor Slobodan Arežina uz obrazloženje da je pala gledanost programa i svega nekoliko dana nakon ostavke direktora RTV-a, Srđana Mihajlovića, novo privremeno rukovodstvo smenilo je sedam urednika Informativnog programa, kao i skoro celu ekipu Jutarnjeg programa prvog kanala Televizije Vojvodine.

Do ovih izmena je došlo pre imenovanja novog privremenog glavnog i odgovornog urednika prvog kanala Televizije Vojvodine nakon što je dosadašnja glavna i odgovorna urednica, Marijana Jović, takođe podnela ostavku.

Radnicima su ove odluke saopštene putem telefona ili po hodnicima, bez rešenja ili obrazloženja.

Povodom ovih promena oglasio se i deo novinara javnog servisa Vojvodine.

Zbog ovakvih poteza više od sedamdeset novinara i urednika je u otvorenom pismu građanima navelo da su nagle promene ugrozile program te medijske kuće.

Medijski radnici i stručnjaci oštro protestuju zbog smene urednika i voditelja Informativnog programa do koje je došlo bez ikakvog obrazloženja.


Među potpisnicima je i novinarka Vanja Đurić. Ona je učestvovala na sastanku sa novim rukovodstvom gde im je rečeno da je do ovih promena došlo jer su "radili neizbalansirano".

"Tek nam je danas rečeno da je naš dosadašnji program nije bio izbalansiran i nismo ostvarivalli ulogu Javnog servisa i da su naši 'izveštaji naručeni'. Čime se nismo složili i tražili smo dokaze i argumente za to. Da nam se dokaže ko je to naručivao i ko je to vršio pritisak na nas je svi mi znamo da toga nije bilo", navodi Đurić.

Vršilac dužnosti glavne i odgovorne urednice, Nada Kalkan, kaže da je "normalno" da, kada jedna medijska kuća dobije novo rukovodstvo, ono postavlja ljude u kojima ima više poverenja.

"Svi urednici su ostali urednici samo su promešane karte. Jednostavno, kad novi tim dođe ima ljude u kojima ima više poverenja i ljude u kojima ima manje poverenja. Znači oni su ostali urednici i dalje, neki će raditi jutarnji, neki će raditi popodnevni program, neki će raditi Vojvođanski dnevnik... Ne vidim šta je problem, i oni su menjali urednike kada su došli", reči su Nade Kalkan.

Na primedbu RSE da to nikako nije dobro ako se kompletno uredništvo menja, Kalkan kaže da je i sama tako prošla ranije, kada je sa pozicije urednika bez obrazloženja skinuta.

Model po uzoru na devedesete godine

Novinarska udruženja obratiće se Nadzornom odboru kompanije "Večernje novosti" sa zahtevom za smenu direktora i glavnog urednika tog lista Ratka Dmitrovića.

Udruženja su isti zahtev prethodno uputila i vlastima, tražeći reakciju nakon otvorenog pisma Dmitrovića, koji je novinare Nezavisnog udruženja novinara Srbije (NUNS) nazvao "simpatizerima ustaške Hrvatske", a to udruženje novinara "parapolitičkom organizacijom".

"Niko od nadležnih se, međutim, nije oglasio niti jednom jedinom rečju", rekao je za RSE Vukašin Obradović, predsednik NUNS-a. OPŠIRNIJE

Predsednik Nezavisnog društva novinara Vojvodine, Nedim Sejdinović, smatra da su smene posledica političkog pritiska vlasti i instrumentalizacije tog javnog servisa.

"Ove smene su dovele u pitanje smisao Javnog servisa koji bi trebalo da bude odvojen od vlasti a vidimo da posle izbora dolazi do kompletne smene celog rukovodstva. Verovanto će se taj proces nastaviti", navodi Sejdinović.

Sejdinović očekuje da će se međunarodne organizacije i domaće nevladine organizacije jasno odrediti prema ovom činu.

"Jer ovde nije reč samo o medijskim slobodama već je par ekselans politička smena i ovo najavljuje promene u drugim institucijama i nezavisnim telima", dodaje Sejdinović.

Nedim Sejdinović naglašava da je reč o modelu koji je poznat još iz devedesetih godina.

"Modeli se poklapaju jer je i velika čistka u vojvođanskim insititucijama nakon 'Jogurt revolucije' počela na Televiziji Novi Sad kada su sa te televizije otpušteni, marginalizovani najbolji novinari i urednici", konstatuje Sejdinović.

DS: SNS stoji iza ovih poteza

U pismu novinara i urednika se upozoravaju građani da se "takvim potezima narušava teško stečeno poverenje građana koji su vlasnici Javnog servisa i integritet novinara čiju profesionalnost, nepristrasnost i objektivnost potvrđuju i brojne nagrade".

U saopštenju navode da se takvim postupcima dovodi u pitanje opstanak kompletnog Javnog servisa Vojvodine. Oni su pozvali građanke i građane, da ih podrže u naporima da očuvaju Radio-televiziju Vojvodine.

Oglasila se i koalicija nevladinih organizacija "Građanska Vojvodina". U saopštenju pozivaju "građane i organizacije civilnog društva da se oštro odupru pokušaju vlasti da preuzme kontrolu nad svim porama društva i da poništi i ponizi one ne tako brojne demokratske pomake ostvarene u protekloj deceniji, sa ciljem da uništi svaku alternativu".

Demokratska stranka (DS) je optužila Srpsku naprednu stranku (SNS) da stoji iza ovih poteza.

Portparolka DS-a, Aleksandra Jerkov, u pismenoj izjavi navodi da je reč o političkom nasilju.

"Smena svih urednika u Informativnoj redakciji Radio-televizije Vojvodine još jednom potvrđuje ono što je svima odavno jasno – vlast sprovodi političko nasilje, bez obzira na to da li se ono ogleda u smenama 'nepodobnih' i 'neposlušnih', kroz medijsku satanizaciju svakoga ko drugačije misli, ili kroz stvarno fizičko nasilje, fantomke, divljanje bagerima po centru Beograda i policiju koja ne reaguje na pozive svojih vezanih građana", poručila je Jerkov.

Pokrajinski poslanik Srpske napredne stranke, Milenko Jovanov, kaže da se ta stranka ne meša u rad medija.

"Srpska napredna stranka se nikada nije mešala u uređivanje medija i to građani Srbije dobro vide, kao što vide i to da apsolutno niko, nijedan novinar, urednik ili zaposleni sa RTS (Radio-televizija Srbije) nije smenjen, iako se neki od njih bave ostrašćenom političkom propagandom i navijačkim novinarstvom usmerenim isključivo protiv Srpske napredne stranke", naveo je Jovanov u pismenoj izjavi.

Povodom stanja u RTV, javnosti se obratila i Liga socijaldemokrata Vojvodine. Ta stranka traži reakciju zaštitinika građana i nadležnih institucija.

"Zbog svega što se dešava na Javnom servisu, koji je vlasništvo svih građanki i građana Vojvodine i za čiji rad oni plaćaju TV pretplatu, Liga socijaldemokrata Vojvodine očekuje i reakciju zaštitnika građana i nadležnih državnih institucija. Kada se ovim dešavanjima doda i retorika glavnog i odgovornog urednika 'Večernjih novosti' Ratka Dmitrovića, koji novinarke i novinare Nezavisnog udruženje novinara Srbije optužuje za ustaštvo, te ćutanje ministra kulture i informisanja Ivana Tasovca, više je nego jasno da se vraćamo u mračne devedesete", stoji u saopštenju stranke.

  • 16x9 Image

    Norbert Šinković

    Diplomirao je na Odseku za medijske studije Filozofskog fakulteta u Novom Sadu. Radijskim novinarstvom počinje da se bavi još u srednjoj školi. Od 2011. dopisnik RSE.

Prikaži komentare

XS
SM
MD
LG