Dostupni linkovi

logo-print

RTRS - javni, a partijski servis Republike Srpske


Zgrada Radio televizije Republike Srpske

Zgrada Radio televizije Republike Srpske

Jedan od glavnih zahtjeva Saveza za promijene, sa nedavno održanih protesta u Banjaluci protiv aktuelne vlasti, bio je i uvođenje privremene uprave na Radio televiziji Republike Srpske, zbog neslaganja sa njihovom uređivačkom politikom, za koju smatraju da služi samo propagandi vladajućih.

Sa druge strane iz tabora vladajućih nisu se mnogo ni branili, a glavni argument im je da privatna BN televizija radi u svrhu Saveza za promijene i da se finansira iz budžeta grada Bijeljina. Analitičari su mišljenja da je izvještavanje RTRS-a pristrasno prema SNSD-u i koaliciji okupljenoj oko ove stranke, dok je mišljenje građana podijeljeno.

Prema planu Saveza za promijene, na RTRS prvo treba uvesti prinudnu upravu koju bi činilo devet članova imenovanih od strane Narodne skupštine Republike Srpske, te da se u roku od 60 dana formira odbor za pripremu novog Zakona o RTRS-u, kako bi se najkasnije za 120 dana Radio televizija Republike Srpske dovela u poziciju da radi na principima Ustava i Zakona, stoji u njihovom zahtjevu.

Mišljenje gotovo svih opozicionih lidera je da RTRS radi samo u službi vladajućeg SNSD-a i da nikakvi etički, profesionalni i moralni standardi nisu ispoštovani, a prilikom rasprave o Izmjenama i dopunama Zakona o RTRS-u u Narodnoj skupštini Republike Srpske ovaj stav su još jednom potvrdili.

Dragan Čavić

Dragan Čavić

Tako Dragan Čavić, lider NDP-a smatra da se ne može govoriti o objektivnosti javnog servisa, s obzirom da je na njegovom čelu Draško Milinović, dugogodišnji istaknuti funkcioner SNSD-a.

˝Koji je prije toga bio šef kabineta pokojnom predsjedniku RS-a Milanu Jeliću, zatim šef kabineta predsjedniku Rajku Kuzmanoviću, šef kabineta predsjedniku Miloradu Dodiku. Onda je otišao za šefa kabineta predsjednice Vlade RS Željke Cvijanović i uoči izbora taj isti čovjek je došao na mjesto direktora Radio televizije Republike Srpske gdje se i danas nalazi˝, kaže Čavić.

Opozicionari već odavno RTRS ističu kao glavi uzrok podijela u Republici Srpskoj, optužujući javni servis da je produžena ruka politike Milorada Dodika, i da je glavni generator nestabilnosti, ističući da je to najbolje bilo vidljivo i u proteklom periodu pred najavljeni protest opozicije i miting vladajućih.

Tada je, kako tvrdi opozcijia, pokrenuto mnogo spinova o navodnim vezama opozicije sa političkim sarajevom i stranim fondacijama, koje imaju cilj da nasilno sruše vlast, a to specifčno vidi Miladin Stanić, poslanik SDS-a u entitetskoj skupštini.

˝Zašto nikada ne tražite potvrdu informacije? Da li ste spremni na sudu dokazati to što izjavite˝, pita se Stanić.

Vlast kritikuje BN televiziju

Iz suprotnog tabora pak ističu da RTRS radi u službi svih građana, te da u skladu sa zakonom i etičkim standardima izvještava o dešavanjima u Republici Srpskoj i BiH. Pa tako uglavnom članovi SNSD-a su mišljenja da opozicionari odbijaju saradnju sa RTRS-om, i da preko privatne BN televizije pokušavaju stvoriti paralelni javni servis, naglašavajući pri tome da se pomenuta televizija finansira iz budžeta grada Bijeljina, što ističe poslanik SNSD-a Luka Petrović.

˝Zamislite, iz Bijeljine 600.000 maraka ide u BN televiziju. Šta je sa tim novcem. Da li iko postavlja pitanje ovdje šta je sa novcima građana Republike Srpske, da iz lokalnih zajednica novac ide na BN Televiziju, koja pristrasno komentariše i ne dozvoljava da se istina saopšti sa terena?˝, poručuje Petrović.

Amer Džihana, izvršni direktor na web portalu ˝Analiziraj.ba˝ koji se bavi analizom medijskih sadržaja, posebno televizijskih dnevnika, ističe da je njihova analiza pokazala da su centralne informativne emisije RTRS-a izuzetno pristrasne prema vladajućoj stranci

˝Tu se ne mogu čuti glasovi opozicije niti političkih stranaka iz Federacije ako oni ne odgovaraju vladajućoj političkoj stranci. Dešava se čak nekada ne dobijemo ni izvornu vijest o nečemu što se dogodilo tog dana, već sutradan dobijemo komentar na tu vijest što je paradoks, jer je uloga javnih servisa da informiraju građane o svim tekućim zbivanjima, o kontraverznim pitanjima, da predstavljaju dvije strane u takvim slučajevima˝, kaže Džihana.

Komunikolog Mladen Mirosavljević smatra da situacija sa uređivačlom politikom RTRS ne odstupa puno od situacija u javnim servisima u drugim, mnogo razvijenijim demokratskim državama, pa i članicama EU, dajući primjer Poljske u kojoj Parlament smjenjuje glavne i odgovorne urednike, kao i Slovenije gdje javni servis uvijek ide na ruku vladajućih, kao i Hrvatske, gdje je uređivačka politika zavisna od toga ko je na vlasti.

Ipak Mirosavljević konstatuje da opozicija u Republici Srpskoj samo ponavlja jedno te isto, takoreći ono što svaki građanin Republike Srpske zna, te da ne vidi da su dali neki konstruktivan prijedlog da se postojeće stanje na javnom servisu promijeni, pa tako i ne vidi u budućnosti pozitivne pomake.

˝Trenutno ne vidim apsolutno nikakvu mogućnost da se takva situacija promijeni, mislim da će se ona i dalje nastaviti takva kakva je i da će se ta uređivačka politika produžiti˝, poručuje Mirosavljević.

Iako smo se obratili RTRS-u da prokomentarišu navode o pristrasnosti i zahtjeve o uvođenju privremene uprave nisu nam odgovorili, pa nismo mogli čuti njihovo viđenje i stav povodom ovih navoda.

Kako su podijeljena mišljenja političkih blokova, tako su podijeljena i mišljenja građana o uređivačkoj politici RTRS-a

  • 16x9 Image

    Gojko Veselinović

    Radio u banjalučkim Nezavisnim novinama, te na BH Radiju 1. Izvještavao i istraživao o temama koje se tiču politike, društva, ekonomije i kulture. Od novembra 2012. je dopisnik RSE iz Banjaluke.

XS
SM
MD
LG