Dostupni linkovi

logo-print

Putinova "vojska" na internetu


Vijesti na laptopu i u novinama o dolasku Edvarda Snoudena u Rusiju, juni 2013.

Vijesti na laptopu i u novinama o dolasku Edvarda Snoudena u Rusiju, juni 2013.

Piše: Viktor Rezunkov (Priredila Mirjana Rakela)

Bivši zaposlenici najpoznatije ruske "Farme trolova" otkrili su kako operacija - laganje - izgleda kao iznutra.

U maju prošle godine, Tatjana N odlučila je da želi veću plaću od one koju prosječno može očekivati neki novinar.

Nakon što se javila na web oglas takozvane Head Hunting tvrtke postala je od Kremlja plaćeni internet trol.

Tatjana – kao i drugi s kojima je razgovarano za ovu priču, tražila je da joj se ne koristi puno ime i prezime. Svi su radili u jednom skladištu od 25.000 kvadratnih metara u predrađu St. Petersburga. Za posao je bila plaćena oko40.000 rubalja (oko 6.400 dolara) mjesečno, znatno više nego što većina novinara zaradi. Ali zarada je bila „prilično bolna“.

Tatjana se pridružila 24 satnoj operaciji u kojoj vojska trolova širi prokremljovske i antizapadne stavove kroz blogove i komentare, kako u ruskim, tako i u medijima izvan Rusije.

Tvrtka „Internet istraživanje“ financira se kroz holding kompaniju kojoj je na čelu Evgenij Prigozin, osobni kuhar predsjednika Vladimira Putina .

"Dakle, ti pišeš, pišeš, pišeš, i to s točke gledišta bilo koga“, kaže 22 godišnja Tatjana.

"Mogli ste biti domaćica koja je dok je pekla kolače odlučila nešto reći o tome što je predsjednik Putin izjavio i rekla: 'Ova akcija Vladimira Vladimiroviča je spasila Rusiju“, priča Tatjana.

Otprilike 400 zaposlenika radi u smjenama od po 12 sati i oni su podijeljeni po različitim odjelima. Jedni su usredotočeni na pisanje tema, drugi komentara, ili rade na društvenim medijima.

Jedan odjel u potpunosti se posvetio održavanju blogova na LiveJournal koji na različita mjesta postavlja banalne postove koji nisu ništa drugo do puka propaganda politike Kremlja.

Dnevni zadaci - prikazani u dokumentu prvi put objavljenom 11. marta u nezvisnom listu „Moja regija“ koja izlazi u St. Petersburgu - obično se preuzimaju iz medija bliskih Kremlju – često s bolnim detaljima o blogerima ili komentarima na određeni stav.

Jedan od zadataka koji je postavljen pred trolove 27.februara kada je ubijen opozicionar Boris Njemcov je bio: ubojstvo je bilo izrežirano od ukrajinskih oligarha kako bi naštetili Rusiji i odnosima Moskve sa Zapadom. Drugi zadatak: ubojstvo su počinili pristaše samog Njemcova kao "provokaciju " uoči prosvjeda.

Lena N, još jedna bivša zaposlenica, kaže kako je prestala raditi za „ Internet istraživanje“ nakon što je odbila pisati blog o ubojstvu Njemcova.

"Bilo je potrebno uvjeriti ljude da je ubojstvo Borisa Njemcova provokacija uoči opozicijskog protesta najavljenog za 1. mart, te da su počinitelji pristaše opozicijskog lidera“, kaže Lena.

Trag Kremlja u ruskoj internet sferi snažno je vidljiv od antivladinih protesta koji su održani u Moskvi 2011-2012, a koji su bili organizirani putem društevnih mreža.

Ipak, uz neke značajne iznimke, online vijesti su još uvijek u velikoj mjeri necenzurirane, ali sve je više raznih glasova - za koje se sumnja da su trolovi koji šire dezinformacije.

„Internet istraživanje“, organizacija koju službeno vodi umirovljeni policijski pukovnik po imenu Mihail Bistrov, prvi put je nazvana „farmom trolova“u neovisnoj „Novoj gazeti“ krajem 2013.

Hijerarhijska struktura, kažu bivši zaposlenici, netransparentna je kao i cijela ruska birokracija.

"Oni koji su na nižim pozicijam ne mogu prići upravi", kaže Tatjana. "Oni poznaju male šefove koji se nazivaju vođom tima", dodaje.

Stres je sastavni dio posla, ističu bivši uposlenici.

Video objavljen na web stranici lista „Moja regija“ pokazuje kako zaposlenici žure, ili čak trkom ulaze u zgradu u Olginu, predgrađu St. Petersburga:

Navodno se kašnjenje kažnjavalo s 500 rubalja (oko 8 dolara)

"U informacijskom ratu, svaka sekundaje važna", piše list.

Prikaži komentare

XS
SM
MD
LG