Dostupni linkovi

logo-print

Prokremaljska mreža sajtova: Putinova produžena ruka


Nalog Nikite Podgornog na Fejsbuku

Nalog Nikite Podgornog na Fejsbuku

Piše: Lawrenc Alexander (Priredili Vladimir Vedraško i Anamaria Ramač Furman)

Na internet stranici Global Voices na kojem blogeri, nezavisni novinari i analitičari razmenjuju mišljenja i objavljuju rezultate svojih istraživanja, prošle nedelje je objavljen članak Lawrenca Alexandera. Ovaj britanski student je istraživao metode političke propagande na socijalnim mrežama i došao do zaključka da je unutar virtualnog svijeta formirana mreža sajtova koji isključivo provode politiku Kremlja.

Donosimo izvode iz Alexandrovog teksta:

U aprilu 2015. godine Radio Slobodna Evropa/Radio Sloboda i britanski list The Guardian zainteresovali su se za sadržaj stranice вштабе.рф koja je prepuna neukusnih karikatura koje ismevaju SAD, Zapad i ukrajinske lidere, a Vladimira Putina pokazuju kao heroja.

Na ovom sajtu nema imena autora prikazanih fotomontaža, niti informacija o tome ko su urednici. Budući da me je zaintrigirala ta anonimnost, dao sam si u zadatak da otkrijem ko stoji iza pomenute internet stranice.

Tajne Google Analytics

Koristeći Maltego (poseban open-source software) otkrio sam da se ovim sajtoma rukuje pomoću Google Analytics, koji omogućuje administratoru bilo koje web stranice da prikupi podatke o broju i strukturi posetilaca, zemlju u kojoj se nalazi, te operativni sistem računara s kojeg korisnik pristupa određenom sajtu.

Nalog u Google Analytics preko kojeg se obrađuje statistika ima jedinstveni identifikacioni “UA” broj, koji se nalazi u skripti Google Analytics-a i on osigurava detaljni vodič kroz strukturu celog sistema.

Novinari i bezbednosni stručnjaci su ranije ukazali na mogućnosti ovog koda koji može da poveže anonimne veb-sajtove sa određenim korisnicima. Ta je metoda opisana na sajtu Wired.com još 2011. godine, a pominje se i u knjizi Open Source Intelligence Techniques stručnjaka FBI-a Michaell Bazzella.

U poslednje vreme se na internetu pojavilo nekoliko besplatnih servisa koji omogućuju da se s lakoćom dođe do Google Analytics ID-brojeva. Jedan od najpopularnijih je sameID.net.

Prilikom istraživanja stranice вштабе.рф hteo sam da proverim da li čovek ili organizacija koja stoji iza toga upravlja još nekim sajtom s istog naloga u Google Analytics. Nakon šire pretrage, iznenadili su me rezultati da je ovaj sajt bio povezan sa još sedam drugih. Među njima i sa whoswho.com.ua, koji se predstavlja kao ukrajinski projekt, ali mu je jedina svrha prikupljanje kompromitujućih informacija o ukrajinskim zvaničnicima.

Drugi sličan sajt Zanogu.com je još jedno skladište propagandnog sadržaja, uglavnom antizapadne orijentacije. Sličan je i yapatriot.ru, koji se isključivo bavi disreditacijom ruske opozicije, te širi antiameričke i “proasadove” poglede na dešavanja u Siriji.

Najupečatljiviji od svih je Material Evidence, sa pokretnom foto-izložbom u čijoj organizaciji su nesumnjivo učestvovale proputinove snage. Autori bloga Gawker su 2014. pisali o opširnoj i moćnoj reklamnoj kampanji ove izložbe u Njujorku, koji su utvrdili i da internet stranica izložbe registrovana u Sankt Petersburgu, što potvrđuju i podaci na servisu WHOIS.

U susret nepoznatom

Dok sam istraživao sajtove koji su povezani s nalogom UA-53176102, otkrio sam da je jedan od njih, news-region.ru, bio povezan i sa drugim nalogom u Google Analytics - UA-53159797. Ovaj je pak, bio povezan s celom grupom od 19 pro-putinovskih sajtova. Daljom istragom sam otkrio još tri naloga koji su, preko Analytics-a povezani s njima.

Jedna od internet stranica ove ogromne “paukove mreže”, emaidan.com.ua, na prvi pogled izgleda kao sajt ukrajinskog protestnog pokreta, ali nakon pažljivijeg pregleda otkriva ceo niz antiukrajinskih poruka, koje kao da su napisane od strane razočaranih bivših pristalica Majdana.

Još jedan- putininfo.com - najupečatljivi je primer obožavanja predsednika Rusije, prepun komentara tipa “Moj Putin”. U trenutku pisanja ovih redova kodovi za servise Analytics ostaju neizmenjeni, mogu se videti na većini ovih sajtova. Moji zaključci mogu lako da se provere ako se pogleda njihov izvorni kod, bilo direktno u pretraživaču ili kasnijim pregledom sačuvane stranice u tekst editoru.

Pored veze sa Google Analytics, sajtovi koje sam pomenuo imali su i neke druge zajedničke osobine: korišćenje Yandex Metrika, Yandex Verification i Nginx servera – što su sve ruski programi koje su koristili sajtovi u ovoj mreži. Jasno mi je bilo da sam naišao na široku, dobro organanizovanu on-line informacionu kampanju, ali ipak mi Google Analytics nije pomogao da otkrijem ko konkretno stoji iza svega.

Lična veza?

Podstaknut radoznalošću, nastavio sam da “kopam” po javno dostupnim informacijama. Registracioni zapisi domena su na nekoliko mesta nešto zajedničko, e-mail adesu terder.n@gmail.com. Otkrio sam da je ona, ne samo povezana s većinom sajtova koje sam prethodno identifikovao, već i s novom grupom koji su bili još u fazi izrade. Njihovi nazivi nagoveštavali su temu sličnu onoj koja se obradjuje na postojećoj mreži. Bavili su se ili otvorenom proruskom polemikom, ili su suptilnije širili dezinformacije pod maskom ukrajinskog novinarstva. Među takvim sajtovima su: antiliberalism.com i maidanreload.com.

Trebalo mi je manje od minuta da bih povezao e-mail adresu s realnom osobom. Grupa na ruskoj socijalnoj mreži “VKontakte” navodi da je njen vlasnik dotični Nikita Podgorni. Nalog Podgornog na Fejsbuku otkrio je da je on član grupe Worldsochi – što je i naziv jedne od stranica koja je bila povezana istim kodom na Google Analytics.

Podgorni ima Pinterest nalog koji sadrži samo jedan pin – infografiku s postignućima Rusije u svemiru preuzetu sa sajta infosurfing.ru. Program FotoForensics pokazao je da ilustracije sa sajtova infosurfing.ru, putininfo.com i вштабе.рф potiču iz istih izvora i koriste potpuno istu verziju softvera: Adobe XMP Core: 5.5-c014 79.151481, 2013/03/13-12:09:15. To samo po sebi nije jedinstveni identifikator, ali daje osnovu za pretpostavku da postoji veza.

Naročito je vredna pažnje činjenica da se ime Podgornog pominje u u javnosti dostupnom spisku radnika sanktpeterburške agencije “Internet istraživanje”, koja predstavlja pro-putinovu “farmu trolova”, a koja se pominjala u brojnim izveštajima i novinarskim istraživanjima, uključujući i one reportera RuNet Echo.

Datum rođenja Podgornog, naveden na njegovom javnom nalogu u socijalnoj mreži “VKontakte” se u potpunosti podudara s podacima koji su prikazani u zvaničnom spisku radnika. Podgorni se takođe nalazi među “prijateljima” Igora Osadčog koji se takođe pominje kao “zaposleni” u agenciji "Internet istraživanje“. On je to demantirao, nazvavši objavljеnu listu “bezuspešnom provokacijom”.

Kada je Global Voices kontaktirao Podgornog, on nije ni potvrdio niti je negirao svoju vezu s veb sajtovima i odbio je dati bilo kakav komentar.

Prikaži komentare

XS
SM
MD
LG