Dostupni linkovi

logo-print

“Amerikanci krenuli da ruše vladu”, “CIA udara na Vučića”, Gazda “Kurira” Rodić potpuno promenio uređivačku politiku i otvoreno napao Vučića i SNS”, “Ko, kako i koliko plaća CINS, BIRN i KRIK da izmišljaju afere i stvaraju haos u Srbiji”. Ovo su samo neki naslovi tabloida “Informer” u poslednja tri dana, a najavljuje se da će se kampanja i nastaviti. Ovaj tabloid objavio je da Evropska komisija direktno finansira rušenje premijera Aleksandra Vučića. Sagovornici RSE očekuju da će se prljava političko-medijska haranga protiv nezavisnih medija u narednim mesecima tek rasplamsati.

Tabloid “Informer” ponovo je nasrnuo na BIRN, KRIK, CINS, kritičke istraživačke portale koji svaku, pa, razume se, i aktuelnu, vlast stavljaju pod lupu svojih istraživanja. Tako ih oputžuje za “zločinačku propagandnu akciju” čiji je krajnji cilj “izazivanje haosa u Srbiji”. Preko tih medija, navodi ovaj tabloid, “strane vlade već godinama plaćaju pokušaje rušenja naše vlade”.

U prvoj epizodi najavljenog serijala “o tome kako se finansiraju nezavisni mediji", “Informer” je otkrio toplu vodu da je Evropska komisija početkom prošle godine BIRN-u dala donaciju od oko 87.000 evra za istraživanje o ispumpavanju vode iz Tamnave. Informacija o pomenom grantu može se videti na samom sajtu BIRN-a, pa nije jasno šta je to “Informer” otkrio. Grantove EU dobija i sama Vlada Srbije, njena ministarstva, lokalne samouprave i druge institucije.

Predsednik srpske vlade ne samo da se ne distancira od tabloidnog blata nego mu i daje šlagvorte sopstvenim optužbama medija da objavljuju laži o njemu i Srbiji.

Tako je Vučić početkom januara optužio BIRN da je lagao u istraživanju o nepravilnostima tendera za izbor firmi za posao ispumpavanja vode iz poplavljenih kopova rudnika Tamnave. Podsetimo, tada su izabrane srpska i rumunska kompanija koje se tim poslom nikada nisu bavile.

“To su on koji su lagali oko ‘Er Srbije’, oni koji su dobili pare od gospodina (Majkla) Devenporta i EU da govore nešto protiv Vlade Srbije. Tim lažovima recite da su opet lagali", grmeo je početkom godine Vučić.

“Informeru” je, dakle, sam premijer poklonio “franšizu”, pa je tako u prvoj epizodi – jer najavljuje i nastavke – taj tabloid samo podgrejao Vučićeve besne januarske napade na BIRN.

Ovo tabloidno orgijanje nije ništa novo, ali će se u narednoj fazi ići i na jače pritiske još drastičnije kampanje i to iz više razloga, kaže za RSE Gordana Igrić, regionalna direktorka BIRN-a.

Gordana Igricć

Gordana Igricć

“Verujem da će se ići u dosta prljavu predizbornu bitku kako bi se kritički glas u zemlji potpuno zatomio jer ova vlast ne podnosi nikakvu kritiku. Drugo, mislim da postoji jedan sentiment koji se trenutno više razvija u nekom proruskom pravcu, gde se želi pokazati kako zapravo zapadne zemlje i Evropska unija pomažu neke izdajničke organizacije i strane plaćenike da bi urušili tu vladu. To je prilično alarmantno jer ova vlada još uvek govori da želi da se Srbija priključi Evropskoj uniji. Ili se to sada malo poljuljalo ili je samo za unutrašnju upotrebu; za širu populaciju koja teško pati zbog ekonomske situacije, ali i zbog toga – a to me veoma brine – što u glavama članova SNS-a nije jasno definisano u kom pravcu ta partija želi zapravo da vodi Srbiju, pa se preko ovakvih tonova i optužbi da neko prima grantove iz inostranstva želi postići utisak da je reč o nekoj zaveri protiv Vlade”, ocenjuje Gordana Igrić.

Posle niza tekstova o kontroverznim poslovima gradonačelnika Beograda i Vučićevog bliskog saradnika, i mogućeg teškog sukoba interesa u kome se našao, na meti Informera našao se i KRIK, mreža za istraživanje korupcije i kriminala. Njen osnivač Stevan Dojčinović za RSE kaže da se upravo tu krije razlog “Informerove” kampanje protiv KRIK-a.

“Ovo što se dešava je poslednja u nizu tih kampanja koje se uglavnom vode preko tih provladinih medija, pre svih “Informera” i Pinka. Mi smo sigurni da je ovo direktno povezano sa serijalom tekstova koje smo objavili o Siniši Malom, a čak i ‘Kurir’ piše da je bio pod pritiskom zato što je prenosio ta naša istraživanja. Uvek je najteže dokazati taj deo priče da iza ovoga stoji vlast, nema za to materijalnih dokaza za koje možemo da se uhvatimo, jedino to možemo preko ovakvih svedočanstava i ako, na primer, ‘Kurir’ do kraja bude otvorio priču, imenujući konkretne pojedince iz vlasti koji su vršili pritisak da se nešto objavljuje ili ne objavljuje. Mi samo možemo da objavljujemo naša istraživanja i onda uvek, po modelu, sledi odgovor u vidu neke kampanje protiv nas, uglavnom od tih medija koji su po svojoj uređivačkoj politici očigledno uz vlast“, kaže Dojčinović, koji odgovara i na optužbe „Informera“ da naplaćuje informacije koje objavljuje:

„Kad je u pitanju naše finansiranje, to je potpuno čista i transparentna priča, vi na našem sajtu kao i na sajtu BIRN-a, sve to možete da saznate, na sajtu APR-a takođe, a i Poreska uprava ima podatke o svakoj donaciji koja je stigla“, kaže Dojčinović.

Kampanja “Informera” protiv BIRN-a, KRIK-a, CINS-a i drugih kritičkih istraživačkih medija napad je na novinarstvo koje ne odustaje od onoga što mu je i misija – da u ime javnosti bude kontrolor vlasti, ocenjuje za RSE predsednik NUNS-a Vukašin Obradović.

Vukašin Obradović

Vukašin Obradović

“Mislim da je to zapravo kampanja protiv onog dela novinarske scene koji se još trudi da svojim tekstovima pokuša da prikaže jednu drugu stranu trenutne vlasti. Generalno gledano, to jeste kampanja protiv novinara. Ona će povećati pritisak na kritičku javnost i na one novinare koji žele da profesionalno rade svoj posao. To će biti posledica ove kampanje bez obzira što sam potpuno siguran da ‘Informer’ ne može da otkrije ništa novo, ništa što je nepoznato javnosti i svima onima koji prate rad BIRN-a, CINS-a i KRIK-a“, upozorava Obradović.

Upitana stoji li Vučić glavom i dušom iza ovog tabloidnog blata ili je koristi, a i sam zakuvava, zarad svojih unutrašnjepolitičkih i partijskih potreba, Gordana Igrić kaže da on u stvari i nije ostavio mnogo prostora za nedoumice ove vrste:

„Mislim da premijer nikad nije zapravo ni krio da postoje mediji koji su mu jako bliski, tako da ne vidim kako bih mogla da diferenciram politiku TV Pinka i ’Informera’ od vođenja strateške medijske politike u ovoj zemlji. Mi treba da budemo svesni, a to su i razna naša ranija istraživanja i pokazivala, da je većina medija potpuno zavisna bilo od marketinških agencija, bilo od pomoći države. Dakle, u jako su teškoj finansijskoj situaciji i ja samo teško mogu da razdvojim volju premijera Vučića od kampanje koju u ovom trenutku vode ’Informer’ i Pink“, kaže Gordana Igrić.

A šta se radi kad se objavi tekst koji se ne sviđa premijeru, BIRN je osetio na sopstvenoj koži. Naime, kada je Vučić napao tekst o tenderskim nepravilnostima o dodeljivanju posla srpsko-rumunskoj firmi za ispumpavanje vode iz rudnika Tamnava, Belgrade Insight, besplatna novina koju BIRN izdaje već sedam godina, jedina u Beogradu na engleskom jeziku, brzinom svetlosti sklonjena je iz Turističke agencije Beograda i sa aerodroma “Nikola Tesla”.

“Pokazalo se i time, dakle, da ne možeš da imaš nikakvu vidljivost ukoliko te vlast ne podržava, ali mislim da su te žestine napada na BIRN često zbog toga što BIRN zaista radi fund raising, on dobija razne projekte, dakle, nije tako finansijski ucenjen kao što su drugi mediji u Srbiji da mora da posluša svaku stvar i da mora da ugasi svaku kritiku”, ukazuje Igrićeva.

Iako pojedini medijski sateliti aktuelne vlasti optužuju BIRN za bliskost „žutima“, BIRN je jedini medij koji je objavio kako se koristio novac građana Srbije za finansiranje i kontrolisanje medija upravo dok je Demokratska stranka bila na vlasti. I kako su marketinške agancije ljudi iz vlasti, poput „Direct media“ Dragana Đilasa, finansijski ucenjivale ili nagrađivale medije. Otikrili su, međutim, i to da je stranka Aleksandra Vučića, nakon osvajanja vlasti, preko visokog partijskog funkcionera Gorana Veselinovića od svojih prethodnika preuzela domen medijskog oglašavanja.

Za razliku od pravno uređenih i zemalja konsolidovane demokratije, Srbija je država u kojoj je medijsko oglašavanje privatni posao vlasti jer u poslu posredovanja u prodaji oglasnog prostora u medijima vodeću ulogu imaju marketinške agencije koje su u vlasništvu ljudi iz vrha vlasti. Prodajom reklamnog prostora one ostvaruju ogromne profite, ali i nešto vlasti mnogo značajnije – ucenjivanje i kontrolu medija.

  • 16x9 Image

    Branka Trivić

    Diplomirala na Fakultetu političkih nauka u Beogradu, na Odseku za međunarodne odnose. Radila kao novinar i urednik u Informativnom i Kulturnom programu Radio-televizije Beograd od 1983. do 1992. Za RSE radi od decembra 1993. godine.

  • 16x9 Image

    Iva Martinović

    Posle petooktobarskih promena počinje da radi na beogradskom radiju Studio B, u početku kao novinar-reporter, a potom i kao urednik informativnih emisija. U aprilu 2007. prelazi na RSE, gde radi kao novinar-reporter i voditelj dnevnih informativnih emisija.

Prikaži komentare

XS
SM
MD
LG