Dostupni linkovi

logo-print

Odluka vodstva splitskog dnevnog lista „Slobodna Dalmacija“ o prekidu honorarne suradnje poznatom novinaru Borisu Dežuloviću zbog sudske presude o plaćanju odštete izazvala je brojne komentare u hrvatskoj javnosti. Reakcije su razne – od toga da izdavači više ne stoje iza novinara do toga da se radi o predizbornom pospremanju novina.

Predizborno pospremanje novina, poslovna odluka novog vlasnika Europapresholdinga (EPH) da „Jutarnji list“ bude lijevo-liberalno, a „Slobodna Dalmacija“ desno-konzervativno glasilo, ili nastavak trenda da se izdavači odriču vlastitog novinara – unutar tih gabarita leži objašnjenje zaodluku splitskog dnevnika „Slobodna Dalmacija“ da otkaže honorarnu suradnju Borisu Dežuloviću. Dežulović i dalje ostaje u radnom odnosu u EPH – Mediji.

Povod za raskid suradnje je odluka splitskog Županijskog suda da „Slobodna Dalmacija“ mora platiti ukupno 20.000 eura odštete za duševne boli desetorici splitskih intelektualaca desne provenijencije koje je Dežulović 2012. godine nazvao desničarskom stokom i gnjidama! Taj su izraz zaslužili, jer su kazali da je godinu dana ranije održani prvi Split Pride odgovoran za smrt mlade Antonije Bilić, djevojke koju je negdje u to vrijeme kamiondžija Dragan Paravinja oteo, silovao, ubio i bacio u smeće. A Split Pride je po tim umovima kriv, jer je 500 policajaca moralo štititi prvu splitsku povorku ponosa, umjesto da po terenu tragaju za djevojkom.O presudi i kvalifikacijama iz svog teksta Dežulović za naš radio kaže:

„Ostajem li pri toj tezi – ostajem. Ostajem li pri tom tekstu – ne ostajem! Sada bih, da ga danas pišem, napisao mnogo gore. Ako je već to toliko novaca, onda bih izrazu 'gnjide' dodao sve ostale sinonime za ljude vrijedne svakog prezira koje nudi rječnik hrvatskog jezika, a tih sinonima ima mnogo. Mislim da nisu za Radio Slobodna Europe, ali hrvatsko pravosuđe bi se njima veselilo. Naprosto, ne postoji točniji – ako ćemo pravo – forenzički točniji izraz za takve ljude od 'gnjida'.“

Za njega je ta presuda skandalozna, dok za obrazloženje presude kaže kako je ne samo skandalozno, nego usput i laže.

Mnogi ovaj potez uprave splitskog dnevnika tumače kao neko predizborno preslagivanje, kao i provođenje odluke novog vlasnika koncerna da dva dnevnika u svom vlasništvu brendira tako da „Slobodna Dalmacija“ nudi sadržaje čitateljima od centra pa desno, a „Jutarnji list“ od centra pa lijevo, pa bi Dežulović u takvoj „Slobodnoj“ vlasniku samo smetao.

Da su se odgovorni u „Slobodnoj“ ovako željeli riješiti Dežulovića, procjenuje u izjavi za naš radio medijski ekspert Stjepan Malović.

„Ne mogu se oteti dojmu da se nakladnik nije povodio presudom, pogotovo zato što ona još nije pravomoćna,a u našem društvu čak i pravomoćne presude ne smetaju političarima da i dalje obavljaju svoje javne funkcije. Prema tome, to nije isključivi kriterij. Kriterij trebamo tražiti u tome da je nakladnik htio na neki način prekinuti suradnju s Dežulovićem.“

Malović kaže da nakladnik – u ovom slučaju „Slobodna Dalmacija“ - ima pravo prekinuti s nekim suradnju, ali to treba jasno i glasno kazati.

„Sve drugo je bježanje od odgovornosti nakladnika, jer nakladnik je bio taj koji je pustio tekst, nakladnik je taj koji mora zajedno sa autorom snositi dio odgovornosti do pravomoćnosti presude.“

Evo Dežulovićevog komentara odluke o brendiranju „Slobodne“ i „Jutarnjeg“ kao konteksta u kojem je njemu otkazana suradnja.

„Ona jest kolokvijalna, ona može biti čak u krajnjoj liniji i ekonomski opravdana. Naravno da je Dalmacija u ovom trenutku – što se toga tiče – gori dio Hrvatske i 'Slobodna Dalmacija' ovakva kakva jest – naročito sada, a ni prije nije bila bog zna što – prilično je dobra roba za tu publiku. Što to znači za Dalmaciju? Uvredljivo jest, naravno da ću se ja prvi složiti s time da je to uvredljivo. Ali sa druge strane Dalmacija, ovakva kakva je, možda je to i zaslužila. Naravno da se ja nikada neću s time pomiriti, ali na žalost - mene se ne pita!“

Protiv prekida honorarne suradnje Dežuloviću u „Slobodnoj Dalmaciji“ priopćenjem se oglasilo Hrvatsko novinarsko društvo, dvojica kolega koji su također zaposleni u EPH Mediji - Jurica Pavičić i Ante Tomić - u znak solidarnosti sa Dežulovićem prekinuli su honorarnu suradnju sa „Slobodnom Dalmacijom“, a pokrenuta je i peticija njemu u potporu. U svom priopćenju Hrvatsko novinarsko društvo upozoravada nakladnici sve češće odbijaju stati iza svojih novinara u slučaju sudskih tužbi, pri tome ne sankcionirajući eventualne uredničke propuste bez kojih ne bi bilo niti objave tekstova koji su predmet tužbi.

„Tako se pojačava dojam da urednici, umjesto prvih među jednakima u redakciji, sve više postaju produžena ruka nakladnika odnosno vlasnika, a na novinare se stvara dodatni pritisak koji, između ostaloga, uzrokuje autocenzuru, čime ih se posredno prisiljava da ne rade svoj posao“, kaže se u priopćenju HND-a.

Upravo je EPH pred nekoliko godina uveo lošu i nefer praksu da novinari sami plaćaju odštetu za nanošenje duševnih boli i slično, dok su dotada te troškove redovito snosili izdavači. Otkazivanje suradnje suradniku koji „skrivi“ sudsku kaznu novi je korak u tom smjeru.

  • 16x9 Image

    Enis Zebić

    U novinarstvu od osnovne škole, profesionalno od uspostave političkog pluralizma. Nakon suradnje u nekoliko hrvatskih dnevnih novina, od 1. veljače 1994. je na RSE u Zagrebu.

Prikaži komentare

XS
SM
MD
LG