Dostupni linkovi

logo-print

Internet platforme su tokom izbornog dana dospjele u centar pažnje dijela javnosti zbog odluke Agencije za telekomunikacije da blokira aplikacije Viber i WhatsUp što je izazvalo žestoke reakcije dijela nevladinog sektora, ali i opozicionih političkih partija.

Stvar je otišla dotle da je predsjednik opozicione Socijaldemokratske partije Ranko Krivokapić o tome informisao Ambasadu SAD.

Komunikacija preko ovih aplikacija je ubrzo ponovo omogućena, ali nakon zatvaranja biračkih mjesta u prvi plan su izbili problemi sa nekoliko sajtova medija i nevladinih organizacija na kojima su objavljivani izborni rezultati.

Generalni direktor za informatičku strukturu u Ministarstvu za informaciono društvo i telekomunikacije Kenan Duraković za RSE kaže da Ministarstvo u vezi ovih problema raspolaže svim potrebnim informacijama.

"Tokom izbornog dana su stigle prijave da su izvšeni 'DDos' napadi i da su oboreni portali: CdM, Antena M, Demokratske partije socijalista i NVO Centar za demokratsku tranziciju koji je bio pod konstantnim napadima još od četvrtka, 13. oktobra i trajali su sve do 16. oktobra. Hakerski napadi nijesu prestali ni po okončanju izbora, jer je prvog sljedećeg dana, u dva navrata izvršen DDos napad na sajt RTCG", rekao je Duraković.

Takozvani DDOS napadi predstavljaju vrstu hakerskih napada preopterećivanjem kompjuterske mreže slanjem mnogostrukih zahtjeva prema serveru da bi se zaustavio legitimni promet prema njima.

Sa takvim napadom se suočio sajt Radio televizije Crne Gore (RTCG) koji je izdržao izbornu noć, ali je pao sjutradan, o čemu je ova kuća obavijestila javnost.

Spriječeno 2.500 napada na sajt RTCG

Spriječeno 2.500 napada na sajt RTCG

"Uoči parlamentarnih izbora u Crnoj Gori, portal RTCG je poboljšao zaštitu od hakerskih napada. Zahvaljujući pojačanom firewallu spriječeno je 2.500 napada na sajt. Dan nakon izbora napadi su bili mnogo agresivniji, što je dovelo do obaranja portala. Cilj napada je bio sprječavanje javnosti da bude pravovremeno obaviještena", saopšteno je iz RTCG.

Na pitanje – šta je država preduzela u smislu preventive i odbrane domaće internet mreže, odnosno, napada na sajtove – odgovorio nam je generalni direktor za informatičku strukturu u Ministarstvu za informaciono društvo i telekomunikacije Kenan Duraković.

"Tim koji funkcioniše u okviru Ministarstva je prije, tokom i nakon izbornog dana preduzeli smo sve mjere u koordinaciji sa državnim organima, telekomunikacionim operaterima i provajderima kao i međunarodnim organizacijama kako bi se dalji napadi spriječili, a crnogorski portali nesmetano funkcionisali", rekao je Duraković.

Sajt nevladine organizacije Centar za monitoring i istraživanje nije pao tokom izborne noći, ali je u udarnom vremenu, kada su se objavljivali izborni rezultati bilo skoro nemoguće otvoriti njihovu stranicu.

Šef posmatračke misije CEMI-ja Đuro Stojanović kaže da nijesu sigurni da li se radilo o hakerskim napadima ili jednostavno preopterećenosti sajta zbog velikog broja posjeta.

"Mi nijesmo vidjeli napade sa niza IP adresa, što ne znači da napada nije bilo. Mi smo imali zagušenje od 21.30 do 22.30 časa, a drugi sajtovi su bili obarani tokom čitavog dana i noći. Ne želim da kažem da smo imali neku izvanrednu zaštitu u odnosu na druge, ali smo blagovremeno razmišljali o alternativnim načinima objavljivanja informacija. Televizije smo povezali direktno na naš server, tako da je javnost konstantno dobijala sve informacije", kaže Stojanović koji, kao naročito važno, postavlja pitanje – kome je to bilo od koristi, odnosno, kome je bilo važno da građane odsječe od informacija?"

Kenan Duraković navodi da u trenucima napada nije postojala mogućnost otkrivanja počinilaca.

"Međutim, izolovane su IP adrese iz država sa kojih su napadi dolazili i one su proslijeđene istražnim organima kako bi se u najkraćem roku utvrdio identitet počinilaca", rekao je Duraković.

  • 16x9 Image

    Esad Krcić

    Zahvaljujući ranom angažmanu u Radio Beogradu ostaje trajno vezan za radio, kao medij. Član crnogorskog dopisništva RSE je od 2001. Pisao je za CG Ekonomist, a realizovao je i niz radijskih i TV projekata.

XS
SM
MD
LG