Dostupni linkovi

logo-print

Ko je tajanstveno “nezvanično lice”?


Do momenta slanja ovog izvještaja iz Vladinog biroa za odnose s javnošcu i iz kabineta predsjednika Skupštine Crne Gore nijesmo dobili odgovor na pitanje zašto je medijska analiza, zasad anonimnog autora, proslijedjena ovim institucijama s obzirom da ni Vlada ni Skupština nijesu nadredjene nezavisnim i privatnim medijima, kao ni javnom servisu Televizije Crne Gore. Na drugoj strani o dokumentu, u kojem se izmedju ostalog preporučuje uslovljavanje javnog servisa sredstvima iz budžeta, Savjet radio televizije Crne Gore odrediće se na sjednici zakazanoj za četvrtak. U prvoj reakciji urednik Prvog programa televizije Crne Gore Snežana Nikčevic je ocijenila za naš radio da sporni dokument može biti pripremanje terena da se za eventualni neuspjeh referenduma krivica prebaci na novinare i medije:

"Za svakog novinara, ono što se u dokumentu ministarstva navodi kao prigovor, trebalo bi da bude kompliment, jer distanca u odnosu na vlast, osnovna je obaveza novinara. Međutim, nas takvi komplimenti u ovom trenutku ne raduju jer naslućujemo da iza toga stoji jedna perfidna namjera da se svaka kritika vlasti protumači kao suprotstavljanje ideji nezavisnosti i da se opet proizvode državni neprijatelji. To, bojim se, može biti pripremanje terena da se za eventualni neuspjeh u realizaciji jednog velikog projekta u koji je ova vlast krenula i za koji je odgovorna, krivica prebaci na novinare i medije."

Komentarišući dokument u kojem se na račun Televizije Crne Gore iznosi niz oštrih kvalifikacija, član savjeta Mira Asović kaze da je tekst analize medijske scene i preporuka za podvodjenje medija pod punu kontrolu diletantski:

"Iz najnovijeg dogadjaja se vidi koliko je proces lustracije zaista bitan i koliko je značajno da na važnim funkcijama budu ljudi koji su u prvom redu profesionalci koji treba da imaju kritički odnos prema svim procesima u Crnoj Gori. Po meni, sam dokument je pun diletantizma jer se ne bavi profesionalnim odnosima u medijima što ukazuje na, isključivo, politički karakter cijele priče i ja bih rekla, ponovo u cilju podjela, ucjena i konstantnih pritisaka. Dodala bih još da je zaista teško očekivati u ovakvom ambijentu da se naši mediji razviju u nezavisne i nepristrasne institucije kojima će jedino biti prioritet taj njihov sopstveni profesionalizam."

Socijaldemokratska partija, manja članica vladajuće koalicije, koja je predložila Miodraga Vlahovića za ministra spoljnih poslova, neće inicirati pitanje njegove odgovornosti zbog spornog dokumenta. Ocjenjujući da SDP teži slobodi i nezavisnosti medija i da se ne slažu sa pojedinim kvalifikacijama iz tog dokumenta, portparol SDP-a Branislav Radulović kaže da je ministar Vlahović samo proslijedio dokument koji ne predstavlja odnos vlasti prema medijima. Radulović kaže da u SDP-u ne znaju ko je autor niti ko je narucilac sporne analize medija:

"Ako autor tog dokumenta procijeni da treba da se oglasi i da stane iza tog dokumenta to ostaje na njemu. Ono što je za SDP kapitalno važno, mislim i za samo ministarstvo i uopšte, medije u Crnoj Gori je da to nije bilo kakva zvančna politika prema medijima."

RSE: Da li to znači da SDP koja je predložila ministra Vlahovića za šefa crnogorske diplomatije neće inicirati njegovu odgovornost?

RADULOVIĆ: Kao što znate, na sjednici Glavnog odbora SDP-a, gospodin ministar je dobio punu podršku za svoj dosadašnji rad u pogledu zalaganja za crnogorsku nezavisnost i način i reformu koju je sproveo u samom ministarstvu. Dakle, za nas je opet, vrlo relevantno da to nije dokument koji je uradjen u samom ministarstvu, niti je politika samog ministarstva. To je nešto što je stiglo prema ministarstvu i samim tim nema težinu kao da je sam dokument urađen od strane samog ministarstva. Tako da vaše pitanje, samim tim, nije na pravom mjestu, jer sam gospodin ministar nije autor već samo primaoc jednog takvog dokumenta, a i on sam je izrazio odnos prema njemu.

Podsjetimo opozicione stranke su ocjenile juče da se radi o skandaloznom dokumentu i najavile da će zbog toga tražiti ostavku, ne samo ministra Vlahovića, vec i kompletne Vlade.

* * * * *

Sporni izvještaj koji je MIP proslijedio čelnicima države, a u kome se analizira medijska scena u Crnoj Gori i daju preporuke kako medije podvesti pod državnu kontrolu, u jučerasnjim prvim reakcijama generalno je ocjenjen skandaloznim. Danas se bilježe reakcije esnafskih udruženja i novinara na pojedine segmente izvještaja koji dijeli novinare na patriote i politički nepodobne, ne prezajući ni od ulaska u porodične odnose u cilju diskvalifikacije pojedinih urednika.


Komentarišuci izvještaj analiza medijske scene u Crnoj Gori koji je Ministarstvo inostranih poslova sredinom februara uputilo predsjedniku Vlade i predsjedniku Skupštine, koordinator Asocijacije mladih novinara Crne Gore Boris Darmanović za naš radio kaže da je po njegovoj ocjeni najspornije što se u tom dokumentu otvoreno preporučuje čelnim ljudima u državi kako disciplinovati crnogorske medije pritiscima, ucjenama i ustupcima:

"Ono što je sporno, bez obzira na reakciju Ministarstva inostranih poslova da to nije sastavljao niko iz samog ministarstva, je što je taj dokument proslijedjen sa logotipom, na memorandumu Ministarstva inostranih poslova i proslijedjen je predsjednicima Skupštine i Vlade. To znači da se radi o zvaničnom, službenom dokumentu kojim se, na neki način, koordinira unutar Vlade šta treba raditi sa medijima."

Darmanović kaže da je objavljivanje ovog dokumenta nezapamćen skandal i da se slične stvari nijesu dogadjale još od početka devedesetih, te da zbog toga neko mora snositi odgovornost:

"Da li će to biti ministar ili onaj koji je u ministarstvu naručio takav dokument, ili onaj koji ga je uopšte proslijedio i stavio memorandum, nebitno je. Bitno je da se utvrdi ko je odgovoran za, uopšte, cirkulisanje takvog dokumenta kroz Vladu i da taj odmah, u roku od 24 sata podnese ostavku. Treba da se utvrdi ko je to uradio. Ovo je skandal prve vrste koji degradira crnogorske medije. Skoro da ne mogu da vjerujem da se to uopšte događa."

Novinar nezavisnog nedjeljnika "Monitor" Milka Tadić-Mijović kaže da se nakon objavljivanja ovog dokumenta vidi da država, umjesto da vodi politiku koja bi ideju nezavisnosti načinila atraktivnom, pokušajem da kontroliše medije stvara iskrivljenu sliku o dometima te politike i tog projekta. Tadić-Mijović dodaje da je naročito šokantno što neke kvalifikacije i preporuke iz dokumenta MIP-a, poput one o neophodnosti odabira etnički čistih novinara i pokušaja lične diskreditacije nekih ljudi iz medija neodoljivo podsjećaju na retoriku i politiku ranih devedesetih godina:

"Protiv kojih smo se mi borili i protiv kojih se borio i gospodin ministar Vlahović, jer se svi sjećamo da je on devedesetih bio jedan od predstavnika antiratnog pokreta. Sada u papiru koje proslijedjuje njegovo ministarstvo, ljudi se dijele na podobne po nacionalnoj osnovi, po tome da li pripadaju Beogradu ili autentičnoj Crnoj Gori. I drugo, pretura se po porodičnoj istoriji nekih poslenika javne riječi. To je za mene zaista skandalozno i to podsjeća na najgora doba Miloševićeve propagande."

Osvrćući se na dio izvještaja u kome se sportski komentatori Crne Gore oštro kritikuju zbog nepatriotskog vokabulara i kako se navodi, izliva intimizacije prema reprezentaciji državne zajednice, sportski novinar televizije "In" Djordje Kustudić kaže da je dokument MIP-a klasičan pokušaj lobotomije i da mu najbizarnije djeluje to što novinare zbog naklonosti prema državnoj zajednici kritikuju upravo oni koji su učestovavali u njenom kreiranju:

"Ti sportski novinari koji prenose utakmice reprezentacije Srbije i Crne Gore, a ne rade to svojom voljom, nijesu oni izabrali čije će utakmice da prenose i kako će se zvati država čije će utakmice da prenose. Upravo oni iz čijih kabineta izlaze ovakve analize su spakovali jedan ovakav državni projekat i dok god živimo i postojimo u zemlji koja se zvanično zove Srbija i Crna Gora i dok god postoji takav državno-pravni okvir, naravno da novinari ne mogu biti šizofrena bića, već se ponašaju onako kako im date okolnosti nalažu. Dakle, mislim da je taj detalj najbizarniji od svih u kompletnom, ovom bizarnom izvještaju.

* * * * *

U Ministarstvu inostranih poslova i dalje kategorično demantuju da je bilo ko iz te institucije autor spornog izvještaja o medijima i tvrde da su crnogorskim funkcionerima samo proslijedili mišljenje nezavisnog pojedinca koga odbijaju da imenuju. Slijedi razgovor sa Ivanom Pajević, šefom kabineta crnogorskog ministra inostranih poslova, koja je potpisala sporni dokument, a koji je proslijedjen crnogorskom premijeru i predsjedniku Skupštine.


PAJEVIĆ: Ministarstvo inostranih poslova nije autor, niti ima veze sa sadržajem. To tek... Dakle, radi se o nezavisnoj analizi i ocjeni koja je dobijena u ministarstvu inostranih poslova i isto tako proslijeđena kabinetima republičkih organa.

RSE: A, ko je autor te analize?

PAJEVIĆ: Autor je jedno nezvanično lice, čije ime mi ne bismo objavljivali.

RSE: Da li ste svjesni da u dokumentu koji ste proslijedili predsjedniku Skupštine i kabinetu predsjednika Vlade stoje prijedlozi da se ucjenjuju neki mediji u Crnoj Gori, kao što je na primjer Radio Televizija Crne Gore, kojoj se prijeti uslovljavanjem, uskraćivanjem sredstava iz budžeta...?

PAJEVIĆ: Apsolutno. Evo vidite, radi se o jednoj nezavisnoj analizi. Ministarstvo nije autor toga, a sad, analize mogu biti razne: može da stoji da se ucjenjuje jedna strana, druga strana, preporuke mogu da budu razno-razne. Mi smo je samo proslijedili što ne znači da se mi slažemo sa sadržinom tog teksta.

RSE: I vi ste voljni da sačuvate identitet tog lica prije nego reputaciju Ministarstva inostranih poslova?

PAJEVIĆ: E, pa to je sad malo kompleksnije pitanje. Naravno da smatramo da objavljivanjem ove analize ne treba da se naruši reputacija Ministarstva.

RSE: Mislite da vi ne snosite nikakvu odgovornost time što ste sa svojim zaglavljem proslijedili ovo pismo čelnim ljudima u Crnoj Gori?

PAJEVIĆ: Pa vidite, ne mislimo uopšte da Ministarstvo treba, niti snosi odgovornost u tom slučaju, jer kako i stoji u propratnom dokumentu, mi smo ga stavili u prilogu: “radi informisanja dostavljamo analizu medijske scene u Crnoj Gori”. Dakle, tu ne stoji niti da se mi slažemo, što se tiče sadržine tog teksta, niti preporučujemo nešto, niti bilo što.

RSE: Znači li to da osudjujete sadržinu tog teksta?

PAJEVIĆ: Pa vidite, mi ne možemo da se složimo sa... Niti da se slažemo, niti da se ne slažemo. Na nama nije da dajemo ocjene o takvim analizama.

RSE: Čak ni kada se radi o pokušaju direktne ucjene medija?

PAJEVIĆ: Vidite... To je, mislim... Znate kako, to što je ocjena jednog lica, to ne znači da to lice pokušava na određeni način da niti da natjera Vladu, niti bilo što da ucjenjuje medije. Dakle, to nema nikakve veze sa tim. To nas ne zanima. Naše je da proslijedimo analizu na razmatranje.

RSE: Ako se već radi o nezavisnoj analizi pojedinca koju vi samo proslijeđujete, zašto onda u tom dokumentu nije potpisano to lice?

PAJEVIĆ: E, pa to je malo kompleksnije pitanje... na koje trenutno nemam odgovor.
XS
SM
MD
LG