Dostupni linkovi

logo-print

Radiodifuzni haos je nastavljen i nakon 5. oktobra


Povod za obraćanje Republičke radio-difuzne agencije čelnim ljudima pojedinih državnih institucija uključujući i Vojsku Srbije i Crne Gore je odbijanje više od dve stotina kuća koje emituju radio i televizijski program da dostave podatke o lokaciji na kojima se nalaze njihovi predajnici. To je u ovoj agenciji rodilo sumnju da pojedine TV i radio stanice drže svoje predajnike na objektima vojske, pošte ili državne televizije mimo zakona. Time bi se samo potvrdila praksa iz vremena Slobodana Miloševića kada su pojedini mediji koji su bili udarna pesnica njegovog režima imali krajnje povlašćen položaj i uživali različite privilegije. Predsednik Radio-difuzne agencije Nenad Cekić i nakon našeg insistiranja ipak nije želeo da kaže za koje sve medijske kuće postoje indicije da na ovaj način emituju svoj program.

”Naravno da imamo indicije, ne bismo se inače obraćali baš ovim organima, ali naravno da nemamo dokaze. Dokazi moraju da budu u formi ugovora, odluka, sa potpisima, pečatima, itd. Mi možemo da znamo iz kog pravca otprilike dolazi neki signal. Možemo da sumnjamo na određenu lokaciju, na određenu instituciju, ali mi ne možemo da znamo da li je to tačno tako. Recimo u RTS se zna: sve nacionalne televizije koriste resurse Radio-televizije Srbije. Znači i BK, i B92, Pink i RTS. Praktično nema nijedne nacionalne televizije koja ne koristi resurse RTS. Za to se zna, te ugovore imam. Za ovo ostalo samo imam informacije koje ne mogu da vam dokumentujem ni na koji način.”

Direktor Radio-televizije Srbije Aleksandar Tijanić nam kaže da nije nikakva tajna da pojedine privatne radio stanice drže svoju emisionu tehniku na objektima državne televizije i da za to one plaćaju određenu zakupninu. Sa druge strane, Tatjana Vojtehovski sa Televizije Pink u izjavi za naš program tvrdi da njihova kuća ne koristi državne resurse:

”Televizija Pink ne koristi ništa od državnih resursa. Apsolutno ne koristimo ništa od vojnih frekvencija, ne koristimo ništa što se tiče nekih tehničkih kapaciteta državne televizije niti koristimo bilo šta od planiranih frekvencija RTS mreže. Koristimo ono što koriste druge televizije a to su stubovi raznih servisa na koje postavljamo naše predajnike. Dakle, odgovor je da ništa od državnih resursa ne koristimo.”

Javna je tajna da su mnoge medijske kuće ne samo pre 5. oktobra već i nakon toga dobijale dozvole za postavljanje svojih predajnika na državnim objektima bez ispunjenja bilo kakve zakonske procedure. Pri tom je najdrastičniji slučaj bio kada je kanal YU info pre političkih promena u zemlji imao zadatak da širi u Crnoj Gori režimsku propagandu iz Beograda i da su za to obezbeđeni upravo vojni objekti. Predsednik Radio-difuzne agencije Nenad Cekić:

”Haos je izazivan sistematski do 5. oktobra, ali je nastavljen i posle 5. oktobra. Međutim, naše namere nisu u ovom trenutku takve da hoćemo da gasimo bilo šta. Ali mislimo da konačno mora da se kaže ko i na koji način emituje programe sa vrlo bitnih tačaka i iz vrlo bitnih objekata. Jedno je kada vi zakupite privatni plac, a drugo kad dobijete recimo antenski stub po simboličnoj ceni ili uopšte ne platite ništa. E, te stvari mi hoćemo da doznamo. Hoćemo ukupan broj emitera u Srbiji, hoćemo ukupan broj predajnika, koji rade u Srbiji, i ukupan broj lokacija uključujući i one koji su ‘tajne’, znači vojne ili neki drugi da bismo znali šta se dešava u radio-difuziji.”

Republička radio-difuzna agencija očekuje da će od nadležnih organa dobiti odgovor o načinu na koji su sklapani pojedini ugovori, njihovoj pravnoj valjanosti i komercijalnoj isplativosti u narednih desetak dana. Šta će se dogoditi ukoliko ne stignu povratne informacije upitali smo člana Saveta Republičke radio-difuzne agencije Vladimira Cvetkovića:

“Ja mislim da su državne institucije obavezne da izlaze u susret jedne drugima, a mi smo jedna od njih, tako da ne očekujem bilo kakvu opstrukciju ako je ta reč uopšte adekvatna.”
XS
SM
MD
LG