Dostupni linkovi

logo-print

Borba za kontrolu nad RTCG


Prije tri godine državna televizija je formalno transformisana u javni serivis i tada su iz Programskog savjeta odstranjeni političari, a izabrani predstavnici civilnog sektora, sa ciljem da se ukine partijska dominacija nad nacionalnom televizijom. Aktuelni sukob u kome je sa formalnim izgovorom od strane Savjeta smijenjen direktor televizije, što je izazvalo lančane ostavke kompletnih uređivačkih timova sva tri kanala, prema riječima Borisa Darmanovića, predsjednika Asocijacije mladih novinara, ukazuje da pokušaj partijskog disciplinovanja medija još postoje:

„Ovo definitivno liči na neki politički uticaj samim tim što smo mi dobili informaciju da je jedna osoba iz Savjeta Radio-televizije Crne Gore pitala urednicu televizije da se opredijeli u vezi sa državnim statusom, to definitivno jeste politički uticaj i definitivno sumnjam da postoji neka politička pozadina iza svega toga. U šta nijesam siguran je da li neki članovi Savjeta izigravaju „većeg katolika od Pape“, pa žele da sami prave tu nezavisnu Crnu Goru kroz neki svoj lični uticaj ili im je to rečeno od strane neke političke strukture“.

Posljednja dešavanja u Televiziji Crne Gore, vjeruje knjižavnik i kolumnista podgoričkih „Vijesti“ Balša Brković, dokazuju da su mentalne matrice, za koje smo vjerovali da su počele da izumiru, itekako žive:

„Cijela ova smjena je zapravo skandalozna iz više razloga jer je demonstracija podaničke svijesti, gdje se jednostavno zazire od svake vrste kritike. Na toj televiziji ste imali čovjeka koji je prije nekoliko godina pokrao milion i nije smijenjen. Imali ste čovjeka koji je napao i fizički nokautirao jednog od urednika prije nekoliko godina. Ni taj čovjek nije smijenjen, ali su smijenjeni oni koji nijesu bili poslušni i tu vam je odgovor na pitanje zašto u Crnoj Gori ima mnogo više lopova i siledžija nego kritičara“.

Ranko Vujović, koordinator Nezavisnog udruženja elektronskih medija Crne Gore, kaže da se u javnom servisu dešavaju veoma čudne stvari i da postoji osnovana sumnja da su u čitavu priču prste umiješali neki politički centri moći:

„Za sad možemo govoriti samo na nivou pretpostavki, ali mislim da je jako loše što je Uređivački tim podnio ostavke. Mislim da bi bilo puno bolje da su oni ostali na svojim mjestima i onda bi situacija bila puno jasnija ako bi kasnije došlo do njihove smjene. Naredni događaji će pokazati da li su bile osnovane sumnje i da li je to stvarno udar na nezavisnu uređivačku politiku javnog servisa ili ne“.

Potresi u javnom servisu za koje se pretpostavlja da su pokrenuti iz određenih političkih centara pokrenuli su i pitanje da li posljednje odluke Programskog savjeta imaju veze sa skandaloznom medijskom analizom koja je procurila iz kabineta crnogorskog Ministarstva inostranih poslova u aprilu 2005.godine i u kojoj se sugeriše kako bi uoči referenduma trebalo disciplinovati neposlušne medije. U tom dokumentu, podsjetimo, poseban naglasak se stavlja na državnu televiziju i urednicu Prvog programa Snežanu Nikčević, za koju se kaže da je: „novinar čija je porodična logika kontriranje aktivnostima Vlade i njenog prvog čovjeka“. Boris Darmanović kaže da je veza između tog dokumenta i posljednjih dešavanja očigledna:

„Mislim da je zaista čudno koliko stvari liči na onaj scenario iz analije MIP-a i vezano za gospošu Snešku Nikčević i uopšte vezano za neke ideje oko ucjenjivanja Radio Televizije Crne Gore sa novcem iz budžeta“.

Balša Brković kaže da ne može sa sigurnošću reći da li su posljednja dešavanja u televiziji povezana sa analizom Ministarstva inostranih poslova, ali naglašava da je taj dokument samo još jedan prilog tezi da su u Crnoj Gori političari ubijeđeni da se sve mora sprovoditi pod njihovom kontrolom:

„Ali iste slike mentalne matrice, iste svijesti i u tom smislu to jeste povezano“.

Podsjetimo. Još prije Nove godine svi čelni urednici na televiziji podnijeli su ostavke optužujući političke centre i njima bliske lobističke krugove da su preko svojih ljudi u Programskom savjetu smišljeno uklonili direktora Televizije, kako bi se oslobodili neposlušnih urednika. Posebno urednice Prvog kanala Snežane Nikčević koja se smatra glavnom metom.
  • 16x9 Image

    Petar Komnenić

    Školovao se u SAD, Podgorici i Beogradu. Dugogodišnji novinar RSE. Najčešće se bavi temama ratnih zločina, korupcije, pravosuđa.

XS
SM
MD
LG